Q2 laajentaa Audin katumaasturimallistoa alaspäin

Pienet katumaasturit ja crossoverit ovat viime aikoina kasvattaneet suosiotaan enemmän kuin mikään muu autoluokka. Saksan premium-kolmikolla on jo tällä hetkellä tarjolla Audi Q3, BMW X1 ja Mercedes-Benz GLA, jotka kuuluvat kompaktien crossovereiden sarjaan. Nyt Audi ilmoitti, että Q3 saa pikkuveljen, ja myös BMW ja Mersu ovat suunnittelemassa pienempiä katumaastureita lähivuosina.

Vielä vähän aikaa sitten huhuttiin, että Audin tuleva pikkumaasturi olisi nimeltään Q1. Alfa Romeo oli nimittäin rekisteröinyt Q2-tuotemerkin etuvetomalliensa tasauspyörästön lukon nimeksi, ja emoyhtiö Fiat ei suostunut antamaan sitä Audin käyttöön. Nyt sopu on kuitenkin ilmeisesti löytynyt, koska Audi kertoi ristivänsä uuden crossoverinsa Q2:ksi. Nimi kuvaa autoa paremmin kuin Q1, koska Q1-mallimerkintä olisi luonut mielleyhtymiä tulevaa katumaasturia huomattavasti pienempään A1:een.

Saksalaismerkki on investoimassa ensi vuonna yli kolme miljardia euroa mallistonsa kehittämiseen, ja Q2 on yksi tämän kehitystyön hedelmistä. Uusi crossover pohjautuu VW-konsernin modulaariselle MQB-pohjarakenteelle, kuten mm. VW Golf ja Audi A3. Q2 on siis lähes A3:n kokoinen, ja aloitusmallit ovat etuvetoisia. Autoon saa tietysti myös Audin tavaramerkiksi nousseen quattro-nelivedon. Q2:n pellin alle tulee tuttuja bensa- ja dieselkoneita, mutta A3 e-tronin tyylinen pistokehybridikin lienee suunnitteilla. Puhdas sähköversiokin saattaisi olla mahdollinen, koska Audi on kertonut panostavansa voimakkaasti sähköautoihin lähitulevaisuudessa.


Audeja on moitittu viime aikoina tylsästä muotoilusta, jossa eri mallisarjat eivät juuri erotu toisistaan. Uusi muotoilujohtaja Marc Lichte on kuitenkin luvannut asiaan parannusta, ja uusi Q2 onkin ensimmäinen Audi, joka on kokonaan hänen käsialaansa. Auto on varsin pirteä ilmestys nyky-Audeihin verrattuna, ja esimerkiksi takavalojen sekä C-pilarin muotoilu poikkeaa varsin radikaalisti totutusta Audi-linjasta. C-pilariin ollaan tarjoamassa jopa erivärisiä kontrastipaloja muotoilua tehostamaan. Q2:ssa nähdään myös uusi tulkinta Audin single frame -maskista, ja kylkilinjasta erottuvat voimakkaat pullistukset lokasuojien kohdalla.

Q2 ei jää vuoden 2016 ainoaksi Audi-uutuudeksi, koska myös keskiluokan Q5 saa seuraajan aivan lähiaikoina. Lisäksi Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty e-tron quattro -sähkökonsepti tulee tuotantoon todennäköisesti Q6:n nimellä vuonna 2018, jolloin se aikoo haastaa Tesla Model X:n.