Rahalla ei saa hyvää makua – uusi Mercedes-Maybach GLS 600 tuo Mersun luksusbrändin katumaasturiluokkaan

Maybach oli sotien välisenä aikana kunnianarvoisa saksalainen luksusmerkki, joka haastoi esimerkiksi Mercedes-Benzin ylellisimmät tuotokset. Maybachien valmistus ei enää jatkunut toisen maailmansodan jälkeen, ja myöhemmin tuotemerkki päätyi entisen kilpailijan, eli Mersun käsiin. Maybach sai nukkua pitkään ruususen unta, kunnes brändi herätettiin henkiin uuden vuosituhannen alkupuolella Mercedeksen superluksusdivisioonana. Isot 57- ja 62-mallit eivät kuitenkaan käyneet odotusten mukaisesti kaupaksi, joten Maybach kuopattiin taas muutamaksi vuodeksi. Viime vuosina Maybach on sen sijaan menestynyt mukavasti Mersun alabrändinä S-luokan erityisen ylellisten versioiden tarjoajana.

Katumaasturit ovat tätä nykyä kuumaa kamaa superluksusluokassakin, joten nyt myös Mercedes-Maybach lähtee tähän leikkiin mukaan ison GLS:n pohjalta kehitetyn luomuksen avulla. GLS 600 -nimen saanut uutuus esitellään Kiinassa Guangzhoun autonäyttelyssä, mikä kertoo jo paljon auton kohdemarkkinoista. Mercedes-Maybachin SUV on suunnattu Kiinan lisäksi mm. USA:n, Lähi-idän ja Venäjän markkinoille, joilla bling bling on tunnetusti arvossaan. Tämä näkyy valitettavan päälle liimatulla tavalla GLS 600:n ulkonäössä, joka on aika kaukana vanhan maailman perinteisestä hyvän maun käsityksestä.


Ison katumaasturin nokalla komeilee Maybachin tutuilla pystyrivoilla varustettu kromimaski, ja etupuskurin ritilöiden sekä pohjapanssarikoristeen kohdallakaan ei ole kromissa säästelty. Kromikuorrutus jatkuu Maybachin S-luokan tavoin myös B-pilareiden listoissa, ja kiiltotavaraa löytyy takapuskuristakin riittämiin. Lisähintaan autoon saa vielä kaksivärimaalauksen, jonka sopivuudesta GLS:n linjoihin voidaan olla montaa mieltä. Maybachin erikoisstatusta korostetaan mm. maskin yläreunasta, takaluukun kannesta sekä D-pilareista löytyvien logojen avulla, ja vakiona 22-tuumaiset vanteet voi korvata peräti 23-tuumaisilla kiekoilla.

Sisään nousemista avitetaan sähköisesti esiin työntyvien alumiinisten astinlautojen avulla, jotka on vielä valaistu pimeällä. Autossa on ainoastaan kaksi penkkiriviä takatilojen maksimoimiseksi, ja takaosaston herrasväki saa nauttia Mercedes-Maybachin S-luokan kaltaisista erillisistuimista. Jalkatuilla varustetut nojatuolit taittuvat haluttaessa lepoasentoon, ja verhoilu on luonnollisesti nappanahkaa. Herkkuihin kuuluvat myös mm. himmennettävä panoraamakatto, hierovat ja tuuletetut penkit, sähköllä toimivat aurinkoverhot, takaosaston erillinen ilmastointi ja Airmatic-ilmajousitus. Takapenkkien välissä komeilevalla MBUX-tabletilla säädetään erilaisia mukavuus- ja tietoviihdetoimintoja, ja takaosaston kiinteän keskikonsolin saa lisähintaan. Se kätkee sisälleen mm. taittuvat pöydät sekä jääkaapin samppanjapulloille.

Auton sisätiloja varten on kehitetty jopa oma tuoksunsa lisävarusteena tarjottavaa Air-Balance-pakettia varten. Lisähintaan saatavilla on myös mm. aktiivijousitus, jonka Maybach-asetuksen pitäisi tarjota todella mukavaa kyytiä. Nelivetoisen GLS 600:n pellin alla käytetään erityisesti Maybachia varten kehitettyä nelilitraista tuplaturbokasia, josta irtoaa 558 hevosvoiman huipputeho ja 730 newtonmetrin maksimivääntö. Lisävoimaa saadaan vielä 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävästä EQ Boost -systeemistä, joka tuo käyttöön 22 sähköistä lisäheppaa ja 250 newtonia välitöntä vääntöä.

Melkein 2,8 tonnin painoinen möhkäle pinkaisee näillä voimavaroilla 4,9 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu sähköisesti 250 km/h:n lukemaan. Viralliseksi keskikulutukseksi kerrotaan 11,7 litraa satasella, millä ei liene juuri merkitystä potentiaalisille ostajille. Auto tulee myyntiin ensi vuoden loppupuolella, ja jo verottoman hinnan pitäisi hätyytellä 200 000 euron lukemaa. Atlantin toisella puolella Alabaman Tuscaloosassa valmistettava Mercedes-Maybachin katumaasturi jäänee siis harvinaiseksi näyksi ainakin meidän leveysasteillamme.