Ralliautot muuttuvat taas melkoisiksi hirviöiksi – katso, kuinka Volkkarin ensi kauden WRC-tykki lentää sorarännissä

Ralli eli monien mielestä kulta-aikaansa, kun legendaariset B-ryhmän hirviöt olivat tositoimissa 1980-luvun puolessavälissä. Näissä kilpureissa oli hurjasti tehoa, mutta pito ja ajo-ominaisuudet olivat nykyautoihin verrattuna varsin alkukantaisella tasolla. Niinpä meno oli todella näyttävää, ja hurjilla levikkeillä sekä spoilereilla varustettujen rallitykkien ääni kuului parhaassa tapauksessa kilometrien päähän.

B-ryhmän aikakausi päättyi Henri Toivosen traagiseen onnettomuuteen Korsikalla keväällä 1986, ja sen jälkeen lajissa siirryttiin huomattavasti kesympiin A-ryhmän autoihin. Siitä on edetty puolestaan nykyään käytössä oleviin WRC-ryhmän kilpureihin. Ne ovat etääntyneet vähitellen yhä kauemmas siviiliautoista, ja ensi kaudelle on tulossa lisää kohennuksia.

1,6-litraisten turbomoottorien ilmankuristimen halkaisijaa suurennetaan 33 millistä 36 milliin, minkä pitäisi kasvattaa koneiden tehoa noin 60 hevosvoimalla nykyisestä 300 hepan tasosta. Lisäksi autot kevenevät suunnilleen 25 kilolla, ja ulkonäkökin muuttuu entistä hurjemmaksi. Kilpurit levenevät huomattavasti, ja spoilerit sekä erilaiset ilmanohjaimet ovat aiempaa villimmän näköisiä. Niinpä voidaan sanoa, että rallin MM-sarjassa ei ole nähty yhtä brutaalin näköisiä kisatykkejä sitten B-ryhmän päivien.


Ensi vuoden kaluston testaus on ollut jo pitkään täydessä vauhdissa. Tommi Mäkisen luotsaama Toyota tekee paluun WRC-sarjaan, ja Citroënkin panostaa jälleen täysillä ralliin uuden C3:n pohjalta tehtävän kilpurin myötä. MM-sarjaa viime vuosina dominoinut Volkswagen jatkaa Polon käyttöä, mutta auto muuttuu silti radikaalisti uusien sääntöjen myötä.

Nettiin on nyt putkahtanut videoita Volkkarin uuden rallitykin testeistä. Maailmanmestari Sebastien Ogier ja tallikaveri Jari-Matti Latvala antoivat vielä naamioidulle Polo WRC:lle oikein kunnon kyytiä Keski-Suomen soraränneissä juuri ennen Suomen MM-rallia. Meno on niin hurjan näköistä ja hypyt pitkiä, että maltamme tuskin odottaa ensi kauden avausta.