Ranskan luksuspikkuauto uudistuu – DS3 ei ole enää Citroën

Citroën esitteli alkuperäisen DS:n vuonna 1955. Aikaansa edellä ollut auto näytti muiden 1950-luvun menopelien joukossa kuin toiselta planeetalta laskeutuneelta, ja DS pysyikin lähes muuttumattomana tuotannossa parikymmentä vuotta. Tämänkin jälkeen ranskalaismerkillä oli tuotannossa luksusmalleja, mutta uudella vuosituhannella Citroënin brändillä ei ollut enää tarvittavaa vetovoimaa premium-luokan autojen ostajien keskuudessa.

C6 jäi viimeiseksi ”isoksi kissaksi”, ja Citroën kehitti luksusversioilleen oman alabrändin, eli DS:n. Aluksi DS-malleja myytiin Citroënin nimellä, mutta pari vuotta myöhemmin DS:stä tehtiin oma merkkinsä. Ensin Citroën DS5:stä tuli faceliftin yhteydessä pelkkä DS5 viime keväänä, ja DS4 seurasi perässä syksyllä. Nyt DS3 on päässyt saman käsittelyn kohteeksi.

DS3:n facelift-versiosta on kadonnut kaikki Citroënin merkit. Tämän lisäksi auton erottaa vanhasta mallista parhaiten kuusikulmaisen maskin avulla, joka on noussut Ranskan premium-brändin tunnusmerkiksi. Maskin reunalistat ulottuvat etuvaloihin asti, ja etupuskurikin on tietysti laitettu uusiksi. DS3:ssa on nyt myös lediajovalot, uudelleen muotoillut vanteet ja tuoreita ulkovärejä. Autosta tarjotaan tuttuun tyyliin sekä umpimallia että kangaskattoista versiota, jonka katosta pelkästään keskiosa laskeutuu auton takaluukun päälle.


DS3_2

Ostajilla riittää valinnanvaraa, koska DS3:een saa 78 erilaista korin ja katon värin yhdistelmää, kymmenen eri koristetarraa kattoon, neljä eriväristä rättikattoa ja peräti kymmenen vaihtoehtoista designia peilinkoteloihin! Sisustan muutokset ovat sen sijaan varsin pieniä. Autossa on uusi kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä, jonka näyttö on seitsemäntuumainen. Infotainment-laitteisto on nyt yhteensopiva MirrorLinkin ja Applen CarPlay-systeemin kanssa. Lisäksi keskikonsolin nappulaviidakkoa on vähennetty, ja tarjolla on uusia verhoilukankaita. Myös vakiovarustelua on kohennettu. Uudessa DS3:ssa on vakiona mm. peruutuskamera, parkkitutkat edessä ja takana, mäkilähtöavustin ja kaupunkiliikenteen hätäjarrutusjärjestelmä.

Pellin alle tarjotaan kolmea kolmipyttyistä bensakonetta, kahta nelosturboa ja kolmea dieseliä. Niiden voima välitetään etupyörille joko manuaalin, robottivaihteiston tai automaattilaatikon kautta. Uudistuneen malliston huippuversio tunnetaan nimellä DS3 Performance. Siinä on 208-heppainen 1,6-litrainen turbonelonen, erilaisia sporttilisukkeita ja lisävarusteinen tasauspyörästön lukko. DS3 facelift tulee Keski-Euroopassa tarjolle jo maaliskuussa, mutta Suomeen saapumisesta ja täällä myytävistä moottorivaihtoehdoista ei ole vielä tietoa.

DS3_3