Ratavertailussa Bugatti Veyron ja supersähköauto Rimac Concept One

Autourheilutaustan omaava Rimac Automobili on kroatialainen vuonna 2009 perustettu supersähköautoa kehittelevä autonvalmistaja. Kehittely alkoi autotallista ja idea lähti itseasiassa siitä, kun heidän kilpa BMW:stä räjähti yhdessä kisassa moottori. Rimac halusi kehittää sähköauton, jolla pystyisi ajamaan myös rata-ajoa.

Rimac Concept One on kaksipaikkainen supersähköauto, joka tarjoaa peräti 1088 sähköistä hevosvoimaa ja 2,8 sekunnin kiihtyvyyden 0–100 km/h. Tehoa ja ulkonäköä on enemmän kuin yhdessäkään Teslassa, mutta hinta on toista luokkaa. Concept One -supersähköauton hinta on 980 000 dollaria, eli reilut 920 000 euroa.

Concept One -autossa on erillisillä sähkömoottoreilla toteuteuttu neliveto, jota ohjaa ns. Torque vectoring -järjestelmä, mikä jakaa voiman tasaisesti ja yksilöllisesti kullekin pyörälle. Tämän älykkään järjestelmän ansiosta, autolla on todella helppoa ajaa kovaa ja jopa driftaaminen onnistuu, kun löysennetään hieman luistonestoa.


Hintaluokan ja tehon huomioiden oikea vertailukohde bensiinikäyttöisten autojen maailmasta on Bugatti Veyron, jonka voimanpesästä irtoaa 1000-1200 hevosvoimaa mallista riippuen ja edullisimman mallin hinta on verottomana noin 1,4 miljoonaa euroa.

Wilton Classic & Supercar -yrityksen omistaja, Lordi William Herbert, toi radalle oman Bugatti Veyroninsa ja Rimacin testikuljettaja Miroslav Zrnčević toi Concept One -supersähköauton. Herrat vaihtoivat avaimia ja tuntemuksia kummastakin autosta. Lordi Herbertin ilme on Concept One-testin jälkeen näkemisen arvoinen ja hän haukkoo henkeään kertoessaan, kuinka huikea kokemus Concept One oikein on.