Rättikattoinen Rambler American oli vuonna 1965 halvin amerikkalainen avoauto.

Suomessa tympäisevän ja harhaanjohtavankin lempinimen ”Amerikan-Mosse” saanut Rambler American oli American Motors Corporationin kantavia voimia 60-luvuilla. Umpimallin autoja myytiin kohtuullisesti Suomeenkin, ja kestävänä perusmallin Amerikan autona niitä nähtiin myös taksikäytössä. Tyylikkään yksinkertainen ulkonäkö, jossa oli mm. suositun Dodge Dartin piirteitä edesauttoi myyntiä. Huikentelevaisin Americanin malleista oli rättikatto, joka sekin oli vuonna 1965 halvin mahdollinen avomallinen Pohjois-Amerikassa valmistettu avoauto.

Kyseinen vuosimalli oli yksi parhaista Ramblerin avoista. 50-luvun Ramblereiden raskaat muodot oli saatu kevennettyä kolmannen sukupolven vuonna 1964 esiteltyyn Americaniin, ja laatukin oli hintaluokassaan erinomainen. Akseliväli kasvoi edelliseen malliin kuusi tuumaa, mutta koko pysyi silti amerikkalaisittain varsin kompaktina. AMC ei ollut niitä yrityksiä, jotka olisivat halunneet ensimmäisenä hullutella suurella kromikylläisellä ulkonäöllä. Polttoainetalous, edullinen hankintahinta ja yleinen järkevyys ja käytännöllisyys olivat yrityksen kulmakiviä.


440 avomalli oli malliston priimus. Koko American-mallin myynti oli vuonna 1965 AMC:lle varsin hyvä yli 160.000 myydyllä autolla. Näistä avomallien osuus oli luonnollisesti vain murto-osa. Avo-Ramblerista olisi voinut tulla paljon isompikin hitti, sillä olihan samana vuonna vastaavasta kompaktiluokan Mustangista avoversioineen tullut suursuosittu. Ramblerissa oli kuitenkin vanhanaikaisuuksia, mitä ei kilpailijoilla ollut. Americanista puuttuivat mm. urheilullisemmat ja muotoillummat etupenkit, kun luotettiin vielä sohvamaisiin penkkeihin.

Moottorikin oli sama vanha 195 kuutiotuumainen kuutoskone 90 tai 125 hevosvoiman turvin. AMC:lla luotettiin mieluummin ”järkeviin” kuin myyviin kasikoneisiin. -65 avo-Ramblerin hinta uutena Amerikassa oli vain 2418 dollaria, mikä vastaa nykyrahassa vajaata 17.000 euroa. Tänä päivänä tuntuu miltei käsittämättömältä, että saisi kaupasta yhtä tyylikkään uuden avoauton samalla rahasummalla. Amerikassa tosin avoautojen hinnat olivat vielä näihin aikoihin pikemminkin valmistuskustannusten kuin luxustuotteiden mukaan hinnoiteltuja. 50-luvulla ei ollut tavatonta, että farmarimallin auto saattoi maksaa rättikattoista enemmän, sillä olihan farkkuun käytetty selvästi enemmän Detroitin terästä. Vain 3882 65-mallin avo-Americania näki lopulta päivänvalon, mikä tekee autosta harvinaisen näyn kotoisillakin maanteillä.