Rekkakuskit eivät ole innoissaan Teslan hyötyautosta – liikaa suorituskykyä ja turhan lyhyt toimintasäde

Luksusluokan Tesla Model S ja Model X -crossover saavat pian seuraa tuotannon alkuvaikeuksien kanssa taistelevasta Model 3:sta, josta tulee kalifornialaisen sähköautopioneerin edullisin malli. Lisäksi Tesla on hehkuttanut jo pitkään kehitteillä olevaa sähkörekkaansa, joka tuotiin julkisuuteen pari viikkoa sitten. Rekan nuppi on suunniteltu yhtä suorituskykylähtöisesti kuin Teslan henkilöautotkin, ja niinpä sen pitäisi pinkaista ilman perävaunua noin viidessä sekunnissa nollasta sataan.

Sen kulku on siis aivan eri luokkaa kuin perinteisillä dieselkilpailijoilla, mutta rekkakuskit eivät tunnu olevan uutuudesta kovin innoissaan. Brittiläinen Autocar haastatteli paikallista Road Haulage Association -kuljetusliittoa edustavaa Rod McKenzietä, joka latoi varsin suoria sanoja asiasta. Suorituskykylukemilla ei ole hänen mukaansa mitään merkitystä rekkakuskeille, mutta latauspisteiden vähyys ja lyhyt toimintamatka ovat sen sijaan suuria ongelmia.


Rekkojen maksiminopeus on rajattu 90 km/h:n vauhtiin, mikä tekee kovasta suorituskyvystä McKenzien mielestä vähemmän relevantin. Toisaalta täytyy muistaa, että ripeä kiihtyvyys helpottaisi rekkakuskienkin elämää merkittävästi, minkä brittimies tuntuu unohtavan kokonaan. Teslan rekan pitäisi yltää noin 800 kilometrin toimintasäteeseen, mikä on todella komea lukema sähköisiin henkilöautoihin verrattuna. Se on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin nykyisillä dieselrekoilla, mikä tarkoittaisi varsin tiheitä käyntejä latauspisteillä.

McKenzie kyselee kuitenkin, missä ne ovat. Latausinfrastruktuuri ei ole Isossa-Britanniassakaan vielä kovin kattava, ja lisäksi latauksiin tuhrautuu rutkasti aikaa rekan dieseltankkaukseen verrattuna. Se on varsin nopea toimenpide isoista litramääristä huolimatta. Teslan pomo Elon Musk on lupaillut rekalle noin puolen tunnin latausaikaa, mikä voi olla liian pitkään monille rekkakuskeille. Aika on rahaa heidän päivittäisessä työssään, ja sitä halutaan käyttää mieluummin tien päällä.

Teslan rekan pitäisi kyllä säästää aikaa täydelläkin kuormalla tehtävissä kiihdytyksissä. Auton luvataan nimittäin kiihtyvän reilun 36 tonnin kuormalla noin 20 sekunnissa nollasta sataan, mikä säästää myös takana tulevan henkilöautoilijan hermoja. Rod McKenzien mukaan rekkakuskit ovat kuitenkin konservatiivista väkeä, jotka eivät halua vaihtaa uskollista dieseltyöjuhtaansa aivan uutta tekniikkaa edustavaan sähkörekkaan. Teslan jatkuvasti tekemät tappiotkaan eivät välttämättä lisää luottamusta, mutta jonkun on oltava ensimmäinen tässäkin suhteessa. Aika näyttää, kuinka Teslan rekka tulee pärjäämään arjen haasteissa.