Renault aikoo nousta taas F1-sarjan kärkitiimien joukkoon

Renault on ollut mukana F1:ssä jo vuosikymmenten ajan. Monet muut huipputallit ovat osallistuneet sarjaan yhtäjaksoisesti, mutta Renaultin mukanaolo on ollut varsin pätkittäistä. Viimeksi ranskalaismerkin tehdastalli nähtiin Formula 1:ssä vuonna 2011, jolloin suoritustaso oli jo laskenut pahasti Fernando Alonson tähdittämistä huippuvuosista.

Suurin osa tiimin osakkeista oli myyty jo aiemmin Genii Capitalille, joka hääri Lotus F1:n taustalla. Niinpä talli kilpaili Lotuksen nimellä kaudet 2012-2015, ja Renault oli ainoastaan moottorintoimittaja. Lisäksi Red Bull pääsi menestyksekkäästi nauttimaan Renaultin moottoreista, mutta energiajuomajätin ja ranskalaismerkin sukset menivät viime kaudella pahasti ristiin. Kähyn seurauksena Renault toimittaa Red Bullille ensi kaudellakin moottorit, mutta koneet brändätään Tag Heuerin nimellä.

Eräänlainen ympyrä sulkeutui viime syksynä, kun Renault ilmoitti ostavansa Lotuksen F1-tiimin takaisin. Hieman ennen joulua Ranskasta kerrottiin, että myös budjettiin panostetaan kunnolla Mercedeksen ja Ferrarin haastamiseksi. Rahaa on käytettävissä enemmän kuin tuplasti Lotus-vuosiin verrattuna. Renaultin pääjohtaja Carlos Ghosn on asettanut tavoitteeksi, että ranskalaismerkki on viimeistään kolmen vuoden päästä jälleen mukana kärkikahinoissa.


Ensi kaudelle ei siis kohdistu vielä suuria odotuksia, mutta Renaultin täytyy kuitenkin vähitellen saada Mersun ja Ferrarin etumatkaa kiinni. Suurin ongelma on ollut alitehoinen moottori, ja niinpä ranskalaismerkki hyödyntääkin jatkossa moottoriguru Mario Illienin osaamista.

Lisäksi Alain Prost on mahdollisesti saamassa Renaultin F1-tiimistä vastaavanlaisen roolin kuin Niki Lauda Mercedeksellä. Myös markkinointiin ollaan panostamassa entistä enemmän, koska Renaultin F1-menestystä ei ole aiemmin osattu kunnolla hyödyntää tavallisille tallaajille tarkoitettujen autojen myynnissä.