Renault-Nissan aikoo tuoda myyntiin yli 10 autonomisesti ajavaa mallia

Autonominen ajaminen tuntuu olevan yksi autoteollisuuden kuumimmista trendeistä tällä hetkellä. Lähes kaikki merkit tutkivat asiaa intensiivisesti, ja autonvalmistajat ovat myös hakeneet huiman määrän itsenäiseen ajamiseen liittyviä patentteja. Nyt ranskalais-japanilainen Renault-Nissan kertoi lähivuosien suunnitelmistaan.

Konserni ilmoitti, että se aikoo tuoda markkinoille jopa yli 10 autonomisesti ajavaa mallia seuraavien neljän vuoden aikana. Itsenäisesti kulkevat autot ovat siis tulossa vauhdilla liikenteeseen. Tähän asti niihin liittyvää teknologiaa on automaailmassa tarjottu lähinnä kalliimpiin malleihin, ja kyse on ollut vain osittain autonomisesta ajamisesta. Toki esimerkiksi Teslan autopilotti osaa ajaa jo itsekseen useissa eri liikennetilanteissa, mutta vastuu on aina kuskilla. Renault-Nissanin tapauksessa ilahduttavaa on se, että autonomisen ajamisen tekniikkaa ollaan tuomassa yleisiin massamalleihin, ja hintojenkin pitäisi pysyä tavallisen sukankuluttajan ulottuvilla.

Renault-Nissanin autonomisesti ajavia autoja aiotaan myydä Euroopassa, Japanissa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa, joten ne eivät jää minkään koeluonteisen markkina-alueen erikoisuudeksi. Tavoitteena on kuskin olojen helpottamisen lisäksi liikenneturvallisuuden parantaminen, koska 90% onnettomuuksista johtuu inhimillisistä virheistä. Kun kuljettajan ei enää tarvitse keskittyä ajamiseen, aikaa jää muuhun puuhasteluun. Niinpä Renault-Nissan on myös kehittämässä uusia sovelluksia, jotka mahdollistavat paremman pääsyn työasioihin, viihteeseen ja sosiaalisiin verkostoihin ajon aikana.


Autonomisen ajamisen teknologia tuodaan markkinoille vaiheittain. Yhtiö esittelee tänä vuonna ensimmäisen askeleen, eli yhtä kaistaa valvovan järjestelmän. Se mahdollistaa itsenäisen ajamisen esimerkiksi moottoritiellä kovassakin liikenteessä. Seuraava vaihe koittaa kahden vuoden kuluttua, kun useaa kaistaa vahtiva systeemi lanseerataan. Se osaa jo tehdä itsenäisiä kaistanvaihtoja moottoriteillä ja välttää vaaroja. Vuonna 2020 on puolestaan kolmannen askeleen, eli ns. ”risteysautonomian” vuoro. Tuolloin autot pystyvät jo ajamaan automaattisesti risteysten läpi ja pärjäävät myös ruuhkaisessa kaupunkiliikenteessä. Ajamisesta nauttiville kerrottakoon, että kaikesta teknologiasta huolimatta kuski saa ottaa ohjat käsiinsä milloin vain haluaa.

Renault-Nissanin toimitusjohtaja Carlos Ghosn totesi, että yritys pyrkii nollapäästöihin ja myöskin pyöreään nollaan kuolonuhrien määrässä. Tavoitteet ovat siis kovat, mutta moni muukin merkki on antanut vastaavia lausuntoja. Jäämme odottelemaan, koska tällaiset visiot muuttuvat todellisuudeksi arkipäivän liikenteessä.