Renaultin legendaarinen urheiluauto on taas kohta täällä – Alpine Première Edition aloittaa merkin comebackin

10Ranskalaisia urheiluautoja ei ole juuri nähty viime aikoina, mutta ennen kaikki oli toisin. Jean Rédélén perustama Alpine kilpaili sporttiautojen ostajien sieluista 1950-luvulta lähtien, ja Renaultin tekniikkaan luottava piensarjavalmistaja fuusioitiin myöhemmin osaksi Rellun toimintoja. Legendaarisella A110:llä voitettiin mm. rallin ensimmäinen maailmanmestaruus vuonna 1973, mutta puritaaninen urheilullisuus karisi myöhemmin, kun Alpinet muuttuivat painavammiksi ja isommiksi GT-autoiksi.

Merkin historian ensimmäinen luku sai päätöksensä 1990-luvun puolessavälissä, kun viimeinen A610 rullasi ulos Dieppen tehtaan tuotantolinjoilta. Siellä on myöhemmin valmistettu Renaultin erilaisia sporttimalleja, mutta aitoja Alpineita ei ole nähty pariinkymmeneen vuoteen. Merkin paluuta on kuitenkin vilauteltu viime vuosina useiden konseptimallien avulla, ja nyt Renault julkaisi ensimmäiset tiedot ensi vuonna myyntiin tulevasta tuotantoautosta. Uusi Alpine seuraa varsin uskollisesti konseptien jalanjälkiä, eli kyseessä on suorastaan upea kunnianosoitus klassiselle A110:lle.

alpine_2


Tuoreesta Alpinesta tulee aluksi myyntiin Première Edition -niminen rajoitettu erä, joka kattaa 1955 autoa. Tämä luku tulee Alpinen perustamisvuodesta, ja autoja pääsee varaamaan jo nyt alpinecars.com-sivulta löytyvän älypuhelinsovelluksen avulla. Première Editionista ei ole annettu vielä muita tietoja, mutta sen varustelu on ilmeisesti kattavampi kuin myöhemmin tarjolle tulevissa tavallisissa malleissa. Kun autosta pulittaa sovelluksen avulla 2000 euron ennakkovarausmaksun, kojelaudan laattaan saa valita mieluisen järjestysnumeron 1:n ja 1955:n väliltä.

Rajoitettuun erään tarjotaan värivaihtoehdoiksi sinistä, mustaa sekä valkoista, ja Première Edition saadaan myyntiin 14 maassa. Uuden Alpinen mallinumeroksi tulee todennäköisesti A120 historiallisen esikuvan jalanjäljissä, ja auto on siitä poiketen keskimoottorinen mm. Porsche 718 Caymanin ja Alfa Romeo 4C:n tapaan. Koneena käytetään ilmeisesti 1,8-litraista turbonelosta, joka pohjautuu Clio RS:stä tuttuun 1,6-litraiseen ahdettuun pannuun. Tehoa pitäisi irrota noin 250 hevosvoimaa, joiden turvin kevyt Alpine pinkaisee vain 4,5 sekunnissa nollasta sataan.

alpine_3

Tarkat tekniset tiedot julkaistaan ensi vuoden alkupuolella, mutta auton hinta on jo kerrottu. Se liikkuu Ranskassa 55:n ja 60 tuhannen euron välillä. Nyt täytyy vain laittaa sormet ristiin, että uusi Alpine löytäisi tiensä myös tänne pohjolan perukoille piristämään Renun kovin perheautopitoista mallistoa.