Richard Burns – Kaikkien aikojen rallikuskit

Osa 9/10

0Jos miettii kuuluisia nuorempana menehtyneitä rallikuskeja nousevat erilaiset kohtalot ensimmäisinä mieliin. Niin ikävä kuin 30-vuotiaana surmansa saaneen suurlupauksen Henri Toivosen kuolema 1986 olikin, oli Toivosen kuolemassa myös jotain kunniallista. Henri lähti Lanciansa kanssa kuolonkolarissa menestyksensä huipulta saappaat jalassa. Hän upposi kuin merikapteeni laivansa mukana. Skotlantilainen Colin McRae sai puolestaan elää 39-vuotiaaksi vain kuollakseen helikopteriturmassa. Kuolema ei ollut ralliautoilusta eläneelle kaikkein kunniallisin, mutta hänkin lähti täältä täysissä sielun ja ruumiin voimissa.

Toivosen ja McRaen kuolemat eivät kuitenkaan olleet lainkaan niin onnettomia kuin englantilaisen Richard Burnsin kohtalo. 34-vuotias maailmanmestari menehtyi pitkällisen sairauden murtamana vuonna 2005 kaksi vuotta ennen McRaen onnettomuutta. ”Professori”-lisänimen laskelmoivansa ajotyylinsä vuoksi saanut Burns ansaitsee kuitenkin tunnustuksen siinä missä kuka tahansa muukin rallin MM-voittaja.


Burns ei ottanut turhia riskejä, vaan usein kylmänviileästi laski mihin pisteet riittävät lopputuloksen kannalta. Siinä missä Toivonen ja McRae muistetetaan hurjapäisinä ”kaikki tai ei mitään” -kuljettajina on Burns jäänyt usein puuttumaan rallin huippukuljettajien listoilta. Tämä varovaisuus ei valitettavasti kuitenkaan pelastanut Burnsia. Loppujen lopuksi on täysin yhdentekevää miten mestaruus ansaitaan. Jos voittaa rehdisti, niin tavalla ei ole väliä.

Richard Burns syntyi Readingissa Englannissa vuonna 1971. Hän ehti lyhyeksi jääneellä urallaan ajaa kuusi kautta maailmanmestaruussarjassa. Hän voitti maailmanmestaruuden 2001 ja koko urallaan 10 MM-osakilpailua. Aktiivivuodet kestivät vuodesta 1990 vuoteen 2003. Burnsille tulivat tutuiksi Subarun, Mitsubishin ja Peugeotin tallit, joista hänet muistetaan ehkäpä parhaiten sinisen Imprezan ohjaksista.

Burnsin nuoruus kuulostaa suomalaisittain kovinkin tutulta, sillä hän aloitti autolla ajamisen jo 8-vuotiaana pellolla lähellä kotiaan hänen isänsä vanhalla Triumph 2000:lla. Burns oli 11-vuotias liittyessään alle 17-vuotiaille tarkoitettuun autokerhoon. Ensimmäisen varsinaisen rallinsa hän ajoi vuonna 1989 lainatulla Toyotalla. Burns sai tallipaikan Subarulta 1993 ja voitti nuorimpana kuljettajana rallin Britannian-mestaruuden. Vuonna 1996 Burns siirtyi Mitsubishille ja ajoi sillä ensimmäisen kokonaisen MM-sarjansa pari vuotta myöhemmin. 1999 hän siirtyi jo aikaisemmilta vuosilta tutuksi käyneelle Subarulle käyden jo kovaa taistelua mestaruudesta.

Vuonna 2001 oli Burnsin maailmanmestaruusjuhlien aika. Useammalla kakkos- ja kolmossijallakin hän varmisti mestaruuden todistamalla, ettei aina tarvitse olla nopein voittaakseen. Riitää, että on tarpeeksi nopea. Sairaus alkoi ottaa kuitenkin miehestä mittaa, ja hän sai 2003 Walesin rallissa hetkellisen tajunnanmenetyksen. Vielä saman vuoden marraskuussa hänellä diagnosoitiin astrosytooma, eli aivokasvain. Burnsia hoidettiin sädehoidolla ja kemoterapialla, mutta sairaus vei voiton vuonna 2005. Maailmanmestaria jäivät kaipaamaan niin omaiset, kuin rallifanit ympäri maailman. Burnsia voi muistella pelaamalla yhtä maailmankaikkeuden hienointa ja realistisinta videopeliä Richard Burns Rallya vuodelta 2004, jonka PC-version lukuisat fanimodit ovat pitäneet pelin tuoreena näihin päiviin saakka.

Colin McRae ja Richard Burns, kaksi suurta Britannian edesmennyttä rallitähteä.

Kuvalähteet:

http://thisisrally.weebly.com/uploads/4/6/5/3/46534453/5507828_orig.jpg

https://i1244.photobucket.com/albums/gg575/bernhardv/wrc_project/1147644_686023928093780_1830801390_o_zpse5fde2ab.jpg

https://mouthmotor.files.wordpress.com/2014/08/6776784811_d9e8d44cb2_z.jpg

http://fotos.trucoteca.com/wallpapers2/5361.jpg

https://i.pinimg.com/originals/98/68/c0/9868c024c2aebbb02528212c42172407.jpg