Rivian julkisti hurjan sähköavolava-auton

Kerroimme toissaviikolla Rivianin sähkö-pickup -uutuudesta. Nyt ensimmäinen malli, R1T Truck, on julkistettu ja avattu ennakkotilauksille kotimaassaan Yhdysvalloissa. Futuristisen näköinen pick-up saa pian seuraa SUVista.

Rivianin keula ei ole ihan perinteinen.

Rivian R1T avolava-auto lyö tiskiin huikeat speksit. Avolavan akku on suurimmillaan peräti 180 kWh kokoinen, joten auto kulkee ei niin aerodynaamisesta muodostaan huolimatta yhdellä latauksella 600 km matkan. Etenemiskyky on turvattu neljällä sähkömoottorilla, joita on siis yksi jokaiselle pyörälle. Tällä ei jää jumiin.

Rapa lentää kun kaikki 750 hevosta pääsevät valloilleen…

R1T maksimiteho on kohtuullisen riittävä eli 750 hevosen suuruinen. Vääntöä on järjettömän kuuloiset 14 000 Nm, mikä kuulostaa uskomattomalta koska iso Scania vääntää tästä kolmanneksen. (EDIT: Tämä 14 000 Nm vääntö onkin Total Grounded Torque. Moottoreista irtoaa yhteensä 1120 Nm, mikä toki sekin on hurja lukema.) Nollasta sataan keritään alle kolmen sekunnin, joten tällä ei jää jalkoihin vaikka mukana olisi kuormaakin.


Perä tulee tutuksi sporttiautoillekin, koska kulkupuoli on kohdillaan – sekä asfaltilla että maastossa.

Isoimman mallin rinnalle tulee myös 135 kWh ja 105 kWh versiot. Näistä pieniakkuisin on selvästi budjettimalli, jonka vääntöä on rajoitettu. Kahdessa pienimmässä akkuversiossa on penkkien alla 95 litran verran säilytystilaa, mutta isoimmassa mallissa myös tämä tila on varattu jättiakulle. Akun luvataan pikalatautuvan jopa 160 kW teholla, sen lisäksi mukana on 11 kW vaihtovirtalaturi hitaampaan lataukseen.

Frunkki on valtavan kokoinen. Kaikesta huomaa, että Rivian on suunniteltu alusta alkaen sähköautoksi.

Karavaanareille soveltuvien sähköautojen määrä on tähän mennessä rajoittunut Teslan Model X:ään, mutta nyt tilanne muuttuu kertaheitolla. Rivian pystyy vetämään peräti viiden tonnin kärryä. Lavallekin joutaa lastata tavaraa 800 kg verran.

Lavalle mahtuu sopivasti tavaraa 800 kg edestä. Lavan sivuilta tarjoillaan kätevästi sähköä ja paineilmaa.

Auto on iso. Pituutta on viisi ja puoli metriä, akseliväliä kolme metriä ja leveyttäkin yli kaksi. Rivian on siis suurempi kuin möhkömaasturien esi-isä Lamborghini LM002. Neliovisessa autossa on tilaa viidelle ja tavaraakin mahtuu mukaan. Avolavan lisäksi tarjolla on iso 330 litran etukontti sekä mielenkiintoinen 350 litran varustetunneli, takapenkin alle sijoitettu koko auton levyinen putki.

Putki sopii vaikkapa suksien tai golfbägin kuskaamiseen.

Ohjaamoa hallitsee Teslan tapaan suuri keskinäyttö. Sisusta on henkilöautomainen ja avara. Toteutus on jenkkityylinen, joten ihan Range Roverin tasoisia materiaalivalintoja lienee turha odottaa ainakaan kuvien perusteella.

Sisällä on hyvät tilat viidelle. Lasikatto ja vaalea sisustus tuovat avaruutta. Ensimmäisten promokuvien perusteella ei ole kyse mistään työkalusta.

R1T lupaa kolmostason automaattiajon (eli kädet irti ratista ja silmät pois tiestä), jonka tukena on tarkemmin määrittelemätön yhdistelmä rautaa. Mielenkiintoista nähdä, miten hyvin Rivianin näkemys autopilotista toimii.

Keskinäyttö on kohtuullisen kokoinen ja nappulaviidakko loistaa poissaolollaan. Rivian seuraa Teslan linjaa käyttöliittymässä ja hyvä niin, perinteisten merkkien nappulaviidakkoja ei jää kaipaamaan kun on kerran kokeillut kunnon kosketusnäyttöä.

Rivianin uutuutta joutuu odottelemaan vielä hetken. Tuotannon on luvattu alkavan vuonna 2020 ja ensimmäisten tilaajien joukkoon pääsee tonnin varausmaksulla. Hinnat alkavat 61500 dollarista, johon on laskettu mukaan USA:n liittovaltion 7500 dollarin tuki. Aluksi tuotantoon tulee Teslan tyyliin malliston yläpään autoja, joiden hintaa ei vielä uskalla edes arvailla.

Tositilanteessa jättimaasturia ei ole kiva pujotella parkkihalliin, mutta talvisessa kaupungissa pysäköintipaikka löytyykin aurausvallin tai lumikasan päältä.