Roger Pensken entinen SL-Mersu tuli myyntiin – 23 vuotta vanhan youngtimerin mittarissa on alle 10 000 kilometriä

Vuonna 1989 esitelty R129-korimallin SL-Mersu korvasi tähtimerkin mallistossa pahasti ikääntymään päässeen edeltäjänsä, joka oli sinnitellyt tuotannossa peräti 18 vuoden ajan. R129 edusti aikansa huipputeknologiaa, ja kaksipaikkaisen luksusavon teknisiin uudistuksiin kuului mm. ympäriajotilanteessa automaattisesti esiin ponnahtava turvakaari.

Ajattomasti muotoillusta R129:stä tuli Mercedeksen kestohitti, joka pysyi muutaman hillityn faceliftin saattelemana tuotannossa vuoteen 2001 asti. Autosta lanseerattiin vuosien varrella myös useita erikoismalleja, joiden harvinaisempaan päähän lukeutuu vuonna 1996 jenkkimarkkinoilla myyty SL 500 US 500 Edition. Se lanseerattiin Michigan International Speedwaylla ajetun U.S. 500 -kisan paraatia varten, ja autoja tehtiin vain 40 kappaletta.


Erikoismallia sai ainoastaan punaisena, sinisenä tai valkoisena, ja varusteisiin kuului mm. Sport-paketti, AMG:n Monoblock-vanteet sekä uusinta tekniikkaa edustanut ESP-ajovakaudenhallinta. Yksi näistä SL:istä päätyi omaa kilpatalliaan pyörittäneelle Roger Penskelle, joka vaikutti myös autokauppiaana. Punainen avo-Mersu komeili Pensken autoliikkeen näyteikkunassa peräti 10 vuoden ajan, kunnes se myytiin eteenpäin.

Seuraava omistaja ajeli viisilitraisella kasilla varustetulla SL 500:lla ainoastaan 8000 kilometriä 12 vuoden aikana. Auton mittarissa on tälläkin hetkellä vain 9733 kilometriä, ja maalipintakin on edelleen alkuperäinen etupuskuria lukuun ottamatta. SL:ssä on luonnollisesti tallella myös korinvärinen kovakatto, ja varusteherkkuihin lukeutuvat esimerkiksi muistilla varustetut sähköpenkit, alkuperäinen Beckerin radio sekä US 500 -logolla koristellut kangasmatot.

Autoa on huollettu säännöllisesti vuodesta 2006 lähtien, ja esimerkiksi kaikki nesteet on juuri vaihdettu. Renkaat ovat kuitenkin edelleen alkuperäiset vuodelta 1996, joten ne kaipaisivat ainakin uusimista. Mersussa on tallella jopa maineikkaiden kilpa-ajajien, eli Emerson Fittipaldin, Paul Tracyn ja Al Unser Juniorin signeeraama aitoustodistus ja auton alkuperäinen hintalappu. Vuonna 1996 siitä olisi pitänyt pulittaa Atlantin toisella puolella reilut 98 000 dollaria, eli hieman yli 87 000 euroa.

SL:n nykyinen omistaja hankki auton viime vuonna Bringatrailer-sivustolta 27 257 eurolla. Nyt auto on jälleen tarjolla Los Angelesissa saman sivuston kautta, ja korkein tarjous on tällä hetkellä 20 750 dollaria, eli noin 18 500 euroa. Huutokauppa päättyy jo ensi viikolla, joten joku voi tehdä todellisen löydön ja saada edullisesti talliinsa lähes uudenveroisen youngtimer-klassikon.