Rolls-Royce on kerrankin kaikkea muuta kuin kuiskaavan hiljainen – Phantom ärjyy komeasti ilman pakoputkia

Rolls-Roycet on suunniteltu mahdollisimman hiljaisiksi, ja pellin alla piilevästä myllystä ei saa kantautua matkustajien korviin juuri mitään. Rollsin lippulaivana toimivassa Phantomissa käytetään 6,75-litraista vapaasti hengittävää V12:ta, josta lähtisi kyllä periaatteessa muhkeat soundit, jos auto vain saisi tuoda ne esiin.

Nyt tällainen tilaisuus tarjoutui, kun videolla kuultava Phantom tuotiin huoltoon käsijarrumoduulin korjaamisen vuoksi. Toimenpiteen vuoksi myös pakoputkisto piti irrottaa, ja mekaanikot eivät voineet vastustaa kiusausta polkaista samalla vähän kaasua auton seistessä paikoillaan. Rollsin katalysaattorit olivat muuten vielä paikoillaan, koska ne on integroitu pakosarjoihin.

Massiivinen brittiläinen luksuslimusiini tuottaa ilman putkistoa sinfonian, joka ei juuri häpeä italialaisten superautojen rinnalla. Äänen sävy muistuttaa hieman esimerkiksi Paganeissa käytettyä AMG:n kaksitoistapyttyistä vaparia, mille on lähes looginen selitys. Phantomin kone on nimittäin tehty emokonserni BMW:n V12:n pohjalta, eli silläkin on saksalaiset juuret.


Vaikka Rollseissa matkustavat lordit ja leidit eivät taatusti halua lisämökää autoonsa, iso Phantom olisi paras lähtökohta ärjyvien soundien loihtimiseen. Merkin pienemmissä malleissa, eli Ghostissa, Wraithissa ja Dawnissa käytetään nimittäin tupla-ahdettua V12:ta, jonka turbot vaimentavat tehokkaasti lopunkin murinan.

Tuplaturbotettu kaksitoistapyttyinen tuodaan myös Phantomin seuraavaan sukupolveen ja tulevaan Cullinan-katumaasturiin, joten käsillä alkaa olla viimeiset ajat ostaa vapaasti hengittävällä koneella varustettu uusi Rolls-Royce. Se lienee kuitenkin parhaimmillaan kuiskaavan hiljaisena, jolloin mukavuudesta voi nauttia täysin rinnoin.