Rolls-Royce Phantomin V12 räjähti Japanissa – tilalle ruuvattiin Toyotan kone

Rolls-Royce Phantom kuuluu luksusluokan ikoneihin. Massiivisen brittilimusiinin pellin alla kehrää emokonserni BMW:n tekniikkaan perustuva 6,75-litrainen V12, joka on tunnettu kuiskaavan hiljaisesta käynnistään. Phantom kuuluu maailman kalleimpiin autoihin, joten moottorin olisi syytä tarjota myös luotettavaa kyytiä hiljaisuuden lisäksi. Näin ei kuitenkaan ole aina käynyt, koska japanilaisen omistajan Rollsin pannu koki varsin nolon lopun.

Se tuli nimittäin tiensä päähän vain 190 000 kilometrin ajomäärän kohdalla, minkä ei pitäisi olla normaalia minkään nykyauton kohdalla Rollsista puhumattakaan. Uutta moottoria olisi kuulemma pitänyt odottaa kaksi vuotta, joten japanilainen Phantom-kuski turvautui radikaalimpiin toimenpiteisiin.


Hän vei vuoden 2008 luksuslimusiininsa paikallisen virityspajan käsittelyyn, joka iski auton keulalle varsin yllättävän voimanlähteen. V12:n paikalle nostettiin mm. Toyota Suprasta tuttu kolmilitrainen suora kuutonen, joka tunnetaan 2JZ-GTE-koodinimellä. Pannu on kuuluisa lähes legendaarisesta virityspotentiaalistaan, ja niinpä tässäkin tapauksessa lisätehoa on haettu sekä turbo- että kompressoriahtimella.

Kone on vielä sisäänajovaiheessa, joten ahtopaineet on nostettu vasta 1,6 baarin lukemaan. Tehoa irtoaa silti varsin mukavat 600 hevosvoimaa, eli noin 150 heppaa enemmän kuin alkuperäisestä kaksitoistamukisesta myllystä. Myöhemmin potkua pystytään kuulemma irrottamaan jopa 900 hevosvoiman verran, kun ahtopaineet nostetaan kahteen baariin.

Turbovoima välitetään takapyörille japsimarkkinoiden Toyota Aristosta peräisin olevan nelivaihteisen automaatin kautta, jonka muovinen valitsin ei kuulemma oikein sovi yhteen muun sisustan luksustyylin kanssa. Phantomia on peukaloitu muutenkin, ja autoon on asennettu Öhlinsin säädettävät iskunvaimentimet. Niitä ei ole varmasti nähty yhdessäkään Rollsissa aiemmin. Massiivisen Rollsin pitäisi siis taittua mutkiin hieman alkuperäistä ketterämmin, ja autossa on myös jonkinlainen helmasarja. Turbokuutosesta ei kuulemma kuulu sisätiloihin juuri mitään, koska alkuperäiset äänieristeet on sentään jätetty ennalleen.