Ruotsalainen törmäystesti johti katastrofaalisiin tuloksiin – matkailuautot romahtivat kuin korttitalo

Autojen turvallisuuden eteen on tehty johdonmukaisesti työtä jo vuosikymmenten ajan. Niinpä nykyautojen turvallisuus alkaa olla jo todella hyvää tasoa lähes kaikissa autoluokissa. Halvimpienkin miniautojen korit kestävät nykyään varsin hyvin törmäystestien rasituksia, mutta puuttuvat avustinjärjestelmät ovat verottaneet viime vuosina edullisempien autojen pistesaaliita.

Pakettiautojen osalta asia on sen sijaan edelleen toisin. Lyhytkeulaiseen pakuun on hankala rakentaa kattavia kokoonpainuvia törmäysvyöhykkeitä, jolloin kuski ja etumatkustajat ovat nokkakolareissa paljon henkilöautoja suuremmassa vaarassa. Vieläkin kehnommin asiat ovat matkailuautoissa, mikä saatiin nähdä lähes katastrofaalisella tavalla ruotsalaisviranomainen Trafikverketin tekemässä törmäystestissä.


Ruotsi kuuluu liikenneturvallisuuden osalta maailman johtaviin maihin, joten matkailuautojenkin turvallisuuteen haluttiin paneutua henkilöautojen malliin. Testiä varten hankittiin kaksi käytettyä, mutta hyväkuntoista matkailuautoa. Ne ajettiin keulan osittain peittävään kiinteään esteeseen 64 km/h:n nopeudella, eli käytäntö oli sama kuin Euro NCAP:n henkilöautojen törmäystesteissä. Tällaisen törmäyksen pitäisi vastata 90 km/h:n vauhdissa tapahtuvaa nokkakolaria toisen auton kanssa.

Toinen testikohteista oli Fiat Ducato -pohjainen osittain integroitu matkailuauto, jossa alkuperäisen pakun hytti on edelleen käytössä. Toinen auto edusti puolestaan ns. täysin integroitua ratkaisua, jossa koko kori on matkailuautovalmistajan omaa tuotantoa ja ainoastaan alusta tekniikkoineen on lainattu tavallisesta pakettiautosta. Näistä autoista hieman parempaan suoritukseen yksi osittain integroitu malli, mutta senkään törmäystestituloksessa ei ollut kehumista.

Pakusta lainattu keula painui pahasti kasaan, ja kuski siirtyi käytännössä takana istuvan lapsinuken päälle. Tulosta pahensivat vielä törmäyksessä ympäri autoa lennelleet kalusteet, joiden kiinnitykset olivat aivan liian heikkoja. Kalusteet lentelivät törmäystestinukkejen päälle täysin integroidussa matkailuautossakin, ja lisäksi sen rakenne petti törmäystestissä täysin. Auton kori irtosi kokonaan alustasta ja romahti kuin korttitalo.

Matkailuautoilla matkustaminen on siis ainakin tämän testin mukaan kaikkea muuta kuin turvallista puuhaa. Tilastoissa matkailuautojen onnettomuudet eivät kuitenkaan erotu negatiivisesti. Tätä selittää todennäköisesti se, että isoilla matkailuautoilla ajetaan hitaammin ja varovaisemmin kuin henkilöautoilla. Lisäksi korkeista matkailuautoista näkee ainakin joihinkin suuntiin melko hyvin ulos, mikä pienentää onnettomuusriskiä.