Saab 99 – Pohjolan poliisin turvallinen ja ripeä kumppani

Kauneus on katsojan silmässä, mutta Saab 99:n viimeiset inkarnaatiot eivät 80-luvulle tultaessa olleet mitään kaunottaria. Massiiviset muoviset aktiivipuskurit olivat tulleet sirompien kromisten tilalle, jollaiset nähtiin 99:n esittelyvuonna 1968. Saabin filosofiaan kuuluikin laittaa turvallisuus kaiken edelle, ja tässä yhtiö onnistuikin erinomaisesti.

Aktiivipuskurit tarjosivat paremman suojan yhteentörmäyksissä. Ne kestivät alle kuuden km/h törmäyksen palautuen takaisin muotoonsa. Tähän yhdistettynä kori, joka ympäriajotilanteissakin saattoi säilyttää huomattavan hyvin muotonsa moneen muuhun automerkkiin olivat mukana luomassa Saabin turvallista imagoa.

Kun kaiken lisäksi Saab 99:n valmistus saatiin tytäryhtiö Saab-Valmetin toimesta Suomeen ei ollut ihme, että maamme poliisikin kiinnostui käyttämään Saabin 99-mallia. Moni muistaakin poliisin sinivalkoiset Saabit, joissa oli majakkavilkku ja sireenille kovaääninen katolla. Moottorit olivat alkuun brittiläisen Triumphin 1,7-litraisia, joka myöhemmin nousi 1,85-litraan. Automaailmassa Saab oli pienokainen, joka kuitenkin opetteli valmistamaan myös omat moottorit, jollaiset nähtiinkin viimeisen korimallin 99:eissä ennen mallin korvaamista 900-mallilla vuonna 1984.


Saab opittiin tuntemaan turvallisuuden lisäksi myös yhtenä maailman ensimmäisistä turboahtimen henkilöautoon tuoneista autonvalmistajista. Saab 99 Turbo esiteltiin vuonna 1977. Siinä oli myöhemmin myös B-ryhmän ralliautoista tutun Garret-valmistajan T3-mallin turboahdin, jolla saatiin kasvatettua suorituskykyä 25% normaaliin 99-malliin verrattuna. Ahtimella haluttiin ennen kaikkea hyvää ohituskiihtyvyyttä. Ensimmäisten turbojen ongelma oli suppea-alainen toiminta-alue, josta seurasi selkeä viive kaasupolkimen alaspainamisen ja ahtimen reagoinnin välille. Saab 99 tulikin tunnetuksi myös rallipoluilta mm. Stig Blomqvistin luotsaamana.