Sähköautokin voi olla Turbo – uusi Porsche Taycan Turbo S tykittää nollasta sataan 2,8 sekunnissa

Porsche esitteli neljän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Mission E -nimisen sähköautotutkielman, joka enteili ensimmäistä vakavasti otettavaa kilpailijaa Tesla Model S:lle. Mission E sai sen verran positiivisen vastaanoton, että neliovinen sähkösportti päätettiin ottaa tuotantoon. Kehitystyö on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että valmis auto tuotiin julkisuuteen juuri Frankfurtin tämänvuotisen show’n kynnyksellä.

Täyssähköisen Porschen nimi on muuttunut Taycaniksi matkalla tuotantomalliksi, mutta konseptin tärkeimmät muotoilupiirteet ovat edelleen tallella. Uutuus muistuttaa lähestulkoon neliovista 911:tä, joten muotokieli on vielä Panameraa sulavampaa. Keulaa dominoivat tutkielmasta tutut futuristisen näköiset ajovalot, ja peräpään halkaisee Porschen DNA:han kuuluva täysleveä ledinauha. Pakoputkenpäät loistavat luonnollisesti sähköautossa poissaolollaan, mutta Taycanin tunnistaa välittömästi merkkinsä edustajaksi.


Autosta esiteltiin nyt tehoskaalan yläpäähän kuuluvat Turbo- ja Turbo S -mallit, mutta loppuvuodesta luvassa on vielä hiukan edullisempia versioita. Shooting brake -korisen Cross Turismon vuoro koittaa puolestaan ensi vuoden lopulla. Taycan ei pelkästään näytä liukkaalta, koska sen ilmanvastuskerroin on ainoastaan 0,22. Tämä auttaa luonnollisesti pienentämään energiankulutusta ja kasvattamaan toimintamatkaa. Legendaarisen Turbo-mallimerkinnän käyttäminen täyssähköauton perässä voi tuntua perinnetietoisista lähes pyhäinhäväistykseltä, mutta ainakin suorituskyvyn puolesta sillä on oikeutuksensa.

Sekä Turbon että Turbo S:n huipputeho on normaalisti 625 heppaa. Overboost-toiminnolla potkua on kuitenkin hetkellisesti tarjolla vieläkin enemmän. ”Tavallinen” Turbo luovuttaa tällöin kuskin käyttöön 680 hevosvoiman tehon, kun taas Turbo S:n tehohuippu kirjataan peräti 761 heppaan. Maksimivääntölukemat ovat puolestaan 850 ja 1050 newtonmetriä. Taycan Turbo pinkaisee launch controlin avittamana 3,2 sekunnissa nollasta sataan, ja Turbo S on vieläkin nopeampi 2,8 sekunnin suorituksellaan. Porsche kertoo, että nämä lukemat ovat helppoja toistaa useamman kerran peräjälkeen. Molempien versioiden huippunopeus on sähköisesti rajoitettu 260 km/h:n vauhtiin.

Sähköautoissa ei yleensä ole vaihteistoa, mutta Taycaniin on kehitetty taka-akselilla sijaitseva kaksipykäläinen laatikko. Ykkösvaihteella optimoidaan kiihtyvyyttä, kun taas toinen pykälä kohentaa taloudellisuutta. Taycanissa käytetään 93,4 kWh:n litiumioniakkua 800 voltin sähköjärjestelmän parina. 270 kilowatin laturilla akut saisi ainakin teoriassa 80-prosenttisesti täyteen vain 22,5 minuutissa, kun taas 150 kilowatin pikalaturilla homma hoituu 36 minuutissa. Hitaimmillaan lataus vaatii kuitenkin 11 tunnin odottelun. Turbon WLTP-toimintasäteeksi kerrotaan 450 kilometriä, ja Turbo S:n lukema jää tarkalleen 412 kilometriin.

Auton alustan eri komponentit keskustelevat keskenään reaaliaikaisesti oman järjestelmänsä avulla. Alustan herkkuihin lukeutuvat mm. mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus, sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet sekä lisävarustelistalta löytyvä Porsche Dynamic Chassis Control Sport -järjestelmä, joka vähentää kallistelua ja toimii yhdessä vääntöä eri pyörien välillä jakavan PTV Plus -systeemin kanssa. Ajomoodeja on tarjolla neljä erilaista Rangesta Sport Plus -asetukseen, ja lisäksi käytössä on vielä ohjelmoitava Individual-moodi.

Taycanin sisusta on sopivassa suhteessa futuristinen Porschen kuljettajakeskeisiä perinteitä unohtamatta. Tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on 10,9-tuumainen, ja lisäksi etumatkustajan eteen on saatavilla oma ruutunsa. Eri toimintoja voi käyttää kosketuksen lisäksi puheohjauksella, jolloin autolle täytyy huudahtaa ”Hey Porsche”. Taycan ei ole sporttisesta habituksestaan huolimatta mikään keijukainen, koska auton pituus on lähes viisi metriä. Leveyttäkin riittää lähes kahden metrin verran, joten mitat ovat hyvin lähellä Tesla Model S:n vastaavia. Porsche on kuitenkin huomattavasti kalliimpi, koska Taycan Turbosta täytyy Saksan kotimarkkinoilla pulittaa vähintään reilut 152 000 euroa, ja Turbo S keventää kukkaroa 185 000 euron verran.