Sähköautot eivät sovellu vain nurkkapyöritykseen – tällä Teslalla on rullattu jo yli miljoona kilometriä

Sähköautojen yleistymisen suurin este on useimpien mielestä korkea hankintahinta yhdistettynä polttomoottoriautoja vaatimattomampaan toimintasäteeseen. Molemmat asiat ovat kuitenkin kohenemassa kovaa vauhtia, ja alan pioneerina toimineen Teslan tuotteissa toimintamatka on ollut alusta alkaen varsin käyttökelpoisella tasolla. Kaliforniassa päämajaansa pitävän sähköautopioneerin läpimurto markkinoille tapahtui vuonna 2012, kun myyntiin tuli perinteiset luksusluokan sedanit tuorein eväin haastanut Model S.

Model S on polttomoottorilla ryyditettyjen kilpailijoidensa tavoin iso luksusauto, joka on ahtaan kaupunkiympäristön sijasta paremmin kotonaan pidempää matkaa taitettaessa. Sähköauto on osoittanut toimivuutensa Suomessakin esimerkiksi taksikäytössä, ja erään yksilön mittariin on kertynyt jo yli 740 000 kilometrin ajomäärä. Tämä ei ole kuitenkaan vielä maailmanennätystasoa, koska saksalainen Hansjörg Gemmingen pisti vielä paremmaksi yksityiskäytössä olevalla Teslallaan.

Miehellä oli jo aiemmin ensimmäisen sukupolven Tesla Roadster, jonka seuraksi hän hankki vuonna 2014 punaisen Model S P85:n. Model S:n mittariin on kertynyt viiden vuoden aikana hurjasti kilometrejä, ja nyt miljoonan kilometrin maaginen raja rikottiin juhlallisin menoin. Gemmingen ajoi autollaan stuttgartilaisen lähiön läpi, jossa häntä oli vastassa joukko muita Tesla-faneja ja Guinnessin ennätystenkirjan virallinen edustaja vahvistamassa merkkipaalun ylittämisen.


Saksalaismiehen sähköautosta tuli tämän myötä virallisesti maailman eniten ajettu Tesla, jos jostakin ei myöhemmin putkahda vielä enemmän rullattua yksilöä. Model S ei kuitenkaan selvinnyt urakasta ihan puhtain paperein, koska uusi akku piti vaihtaa ”jo” 290 000 kilometrin kohdalla. Lisäksi Teslassa on menossa jo kolmas sähkömoottori. Gemmingenillä kävi tuuri näiden korjausten kanssa, koska ne kaikki tehtiin vielä tehdastakuun piikkiin. Hansjörg Gemmingen on muutenkin pitänyt sähköauton tekniikasta hyvää huolta. Akun kestoiän maksimoimiseksi hän ei ole koskaan ajanut sitä täysin tyhjäksi tai ladannut yli 85 prosenttia akun kapasiteetista.

Hurjasta ajomäärästä huolimatta Gemmingenillä ei ole mitään aikomusta luopua Model S:stään. Seuraavaksi tavoitteeksi on otettu miljoonan mailin, eli yli 1,6 miljoonan kilometrin rajapyykin rikkominen. Jos tähän päästään, hän haluaisi laivata auton Atlantin toiselle puolelle hieman ennen lukeman täyttymistä. Hansjörg Gemmingen viihtyy ilmeisen hyvin Teslojensa ratin takana, koska myös miehen kaksipaikkaisen Roadsterin mittarissa on jo yli 620 000 kilometrin lukema. Sekin lienee lähes maailmanennätystasoa pienen sähköavoauton kohdalla.