Sähköinen road trip: Teslalla Puolaan – osa 1

Jokamies-Teslalla-Puolaan

Supercharger-verkosto levittäytyy hurjaa vauhtia. Samalla Tesla-matkailu arkipäiväistyy, kun virtaa on saatavilla joka paikassa ja navigaattori suunnittelee reitit valmiiksi. Onneksi Via Baltica on vielä hetken aikaa Superchargervapaata aluetta, joten lähdimme hakemaan pientä jännitystä elämään ajamalla koulutuskeikalle Puolaan Teslalla. Paukahtaisiko akku punaiselle? Roikkuisinko huoltoasemien töpselissä tuntitolkulla? Kaikki selviää kun jatkat lukemista!

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Korti
Baltian Valttikortit. Elmolla saa sähköä yli 150 pisteestä Virossa ja Latvian E-mobi tarjoaa ilmaiset sähköt kahdessa pisteessä (tämä olisi ollut kiva tietää etukäteen). Molemmat kannattaa tilata etukäteen hyvissä ajoin, sen lisäksi kannattaa asentaa ELMO-sovellus puhelimeen (ilman sitä olisin kerran jäänyt ilman virtaa). KUVA: Joose Luukkanen

Superchargereita ei siis Baltiassa vielä ole. Lähitulevaisuudessa latausmahdollisuus on tulossa Pärnuun, Riikaan ja Kaunasiin. Berliinin ja Varsovan väli on jo katettu, joten kun myös Puola Ostrów Mazowiecka saa laturinsa, on koko väli katettu. Automatkaajien iloksi myös reitti Lappeenranta – Moskova – Riika on rakenteilla.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-CHAdeMO-adapteri
CHAdeMo-adapteri on välttämätön lisävaruste, mikäli aikoo tehdä pidempiä päivämatkoja Baltiassa, koska Supercharger-asemia ei vielä ole, ja Type2-lataaminen on aivan liian hidasta. Adapteri kytketään CHAdeMO-latauspisteen johdon ja Teslan väliin, ja lataus onnistuu nopeimmillaan 50 kW teholla. Käytännössä päästään nopeimmillaan 45 kW lataustehoon, jolloin puolessa tunnissa lataa sähköä reilun 100 km ajoon. Meikäläisen 800 km päivämatkoilla laturin perässä piti roikkua liki neljä tuntia, mikä on Superchargereita edeltävänä aikana aika maksimi. KUVA: Joose Luukkanen

Hommasin matkaa varten CHAdeMO-adapterin, koska se on toistaiseksi nopein tapa ladata Tesla Baltian maissa. Autossani on 11 kW laturi, mutta myös tuplalaturin 22 kW latausteho jää pitkällä matkalla turhan hitaaksi. CHAdeMo sen sijaan tuuttaisi sähköä parhaimmillaan 45 kW teholla latauspisteestä riippuen. Adapterin hinta Teslalla on reilut 500 euroa.


Jokamies-Teslalla-Puolaan-Maisema
Balttian turneella on luvassa peltomaisemaa asiaankuuluvine eläimineen. KUVA: Joose Luukkanen

Törmäsin netissä tietoon, jonka mukaan Tallinkin Megastarilla saa nykyisin ladattua sähköautoa. Huhu saapui korviini vasta lähtöpäivän aamuna, eikä puhelinpalvelussa tiedetty asiasta oikeastaan mitään. Laivaan ajaessa kyselin asiasta uudemman kerran, ja minulle osattiin kertoa jonkun ladanneen Teslaansa edellisviikolla. Tietoa töpselin tyypistä ei löytynyt edes radiopuhelimella perämieheltä, joten otin 10€ suuruisen arpalipun. Tämä arpa ei voittanut, koska laivassa odotti pelkkä suko.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Megastar-sähköauton-latauspiste
SUKOSELFIE. Tallink Megastarin latauspiste osoittautui 1x16A pistorasiaksi. Maksimissaan luvassa on siis 3,7 kW latausteho (omalla 11 kW laturilla vain 3,3 kW), joten parin tunnin laivamatkan aikana ei paljon akku täyty. Kun paikasta joutuu pulittamaan kympin, niin kilowattitunnille tulee melko rapsakka hinta. KUVA: Joose Luukkanen

Olin edellisviikolla tilannut Elmo-kortin, jolla voi ladata sähköä 167 pisteestä eripuolilla Viroa. Koska kortti ei olisi ehtinyt postissa perille, olin sopinut noutavani sen Viru-hotellin parkihallin asiakaspalvelupisteestä, joka ilmeisesti toimii suomalaisten epävirallisena noutopisteenä. Kortti odotti kuten pitikin ja latasin seuraavaa päivää ajatellen akun täyteen ennen kuin riensin kaverin kanssa yhdelle.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Viru-Elmo-nouto
ELMO-kortin saa nopeasti. Tilin avaaminen ei onnistu suomalaiselle suoraan netissä, mutta avulias aspa hoiti tunnarit kuntoon parissa tunnissa. Alle viikon varoajalla ei kannata luottaa Postiin, vaan noutaa kortti Viru-keskuksen parkkihallin palvelupisteestä, joka löytyy heti sisäänajon vierestä. Helppoa! KUVA: Joose Luukkanen

Ilta ei lipsahtanut pitkäksi, vaikka Tallinnassa oltiinkin (no ei ne yhdet silti yksiksi jääneet), joten matka jatkui aikataulun mukaisesti tasan kahdeksalta. Tavoitteeni oli päästä illaksi Druskininkaihin Liettuan eteläosaan, ja matkaa kertyisi 700-800 km valitusta reitistä riippuen. Tarkoitus oli pitää akkua täynnä, koska latauspaikoista ei ollut ihan täyttä varmuutta. Lisäksi Balttiassa lataustapa olisi (toivottavasti) CHAdeMO, joka lataa täyttä akkua tyhjää nopeammin.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Lataus-Viru
Viru-keskuksen latauspiste löytyy parkkihallin ylimmästä kerroksesta. Tarjolla on CHAdeMO ja Type2 -sähköä. KUVA: Joose Luukkanen

Ensimäinen lataustauko oli Pärnussa Olerex-huoltoasemalta löytyvällä Elmolla. Olerex on tutussa valoristeyksessa, Tallinnasta saapuessa se jää vasemmalle puolelle ja käännös on juuri ennen risteystä. Lataus sujui toivotulla nopeudella ja akku täyttyi reilun 40 kW teholla. Ei mikään Supercharger, mutta tällä matkalla tämä on toistaiseksi parasta mitä on saatavilla.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Vitrupe-ranta-Latvia
Vitrupen eteläpuolella oleva ranta on kaunis pysähdyspaikka. Dyynejä on kilometritolkulla. Tähän kun saisi latauspisteen! KUVA: Joose Luukkanen

Latvian latauskortin saaminen ja toimivuus oli kielimuurin takia vielä epävarmaa, joten pysähdyin jo muutaman kymmenen kilometrin jälkeen täyttämään akun Häädemeestessä. Circle K -huoltoaseman pihasta löytyvä laturi on Viron eteläisin, ja varovaisella ajolla uskoin pääseväni Liettuaan asti kaiken muun mennessä pieleen. Jostain syystä Elmo ei antanut ladata kortilla, mutta kännykän kautta lataus käynnistyi. Erikoista.

 Jokamies-Teslalla-Puolaan-Laturi
Tyypillinen latauspiste Latviassa, Liettuassa ja Puolassa antaa ulos 50 kW tasavirran CHAdeMO- ja CCS -liittimeen, sekä vaihtovirtaa 22-43 kW tehon Type2-liittimeen. Latauspisteet ovat yleisimmin ABB:n valmistamia ja ilmeisen uusia. Viron ELMO-pisteet ovat vanhempaa tekniikkaa, ja tarjolla on ainoastaan Type2 ja CHAdeMo liittimet, valitettavan usein ainoastaan 30 kW teholla. CHAdeMO-adaptori on ehdoton varuste Teslalla liikkuessa. KUVA: Joose Luukkanen

Ajelin suhteellisen rauhassa Latviaan ja navigoin paikalliseen ajoneuvohallintokeskukseen (CSDD) noutamaan sähköpostissa luvattua latauskorttia (tilaus onnistuu sähköpostilla [email protected]). Kielimuuri pysyi korkeana, mutta kun kohtuullista englantia murtava virkailija kutsuttiin paikalle, alkoi onneksi tapahtua. Ensin ohjattiin kassalle, rahastettiin reilut kolme euroa, ja sen jälkeen jäätiin odottamaan. Kymmenen minuutin odotuksen jälkeen toinen herra saapui kortin kera, otti nimet paperiin ja toivotti hyvää matkaa.

 Jokamies-Teslalla-Puolaan-Lataus-CSDD
Latvian latauskortin saa noudettua CSDD:stä ja virtaa saa sen pihasta. Pysköintipaikka on maksullinen, paitsi lataajille. Kannattaa varautua jonoihin, koska Yandex-taxeja kiinnostaa myös ilmainen sähkö. KUVA: Joose Luukkanen

Pihassa oleva laturi toimi kortilla kuten pitikin ja virtaa tuli maksutta. Päätin ladata akun jälleen täyteen asti ja nostaa matkanopeutta loppupätkälle. Varmuuden vuoksi suuntasin pidemmälle reitille Siauliaihin, jossa oli lähin sähköä tarjoava Liettuan Lidl. Laskin pääseväni sieltä perille asti lataamatta, jos Kaunaksessa olisi ongelmia. Vastaavasti Siauliain pettäessä olisi Kaunaksessa useita vaihtoehtoja.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Lataus-Lidl
Useimmissa Liettuan Lidleissä on ilmainen latausmahdollisuus. Tilaa on, koska en nähnyt maassa lainkaan muita sähköautoja. Mainio paikka hakea evästä lataustauon lomassa. KUVA: Joose Luukkanen

Siauliain Lidl löytyi ja lataus pelasi kuten pitikin. Virtaa sai puoli tuntia kerrallaan, eikä siinä kohtaa oikeastaan enempää tarvinnutkaan, koska navigaattori tuumasi akun piisaavaan perille saakka. Jatkoin matkaa tietä E77 Klpeida – Kaunas -moottoritielle, jossa totesin, että köröttely riittäköön: matkanopeus otettiin muun liikenteen mukana 140 lukemiin.

 Jokamies-Teslalla-Puolaan-Kaunas-lataus
Liettuassa ilmaisia latauspisteitä riittää. Pisteet ovat uusia ja niissä on täyskattaus: CHAdeMO, CCS ja Type2. Jokaiselle jotain. KUVA: Joose Luukkanen

Tavoitteeni oli ajaa Kaunaksen Lidliin ja ladata ihan hetken, mutta huomioni kiinnittyi moottoritien varressa erikoiseen liikennemerkkiin, joka selvästi kertoi latausmahdollisuudesta. Seurasin merkkiä ja kuinka ollakkaan, tien varressa odotti upouusi latauspiste. Laitoin akun täyttymään ja hain sumpit, tämähän osui hyvin!

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Druskininkai
Druskininkai sijaitsee Liettuan kaakkoisnurkassa lähellä Valko-Venäjän rajaa. Paikka valikoitui Tesla Destaination Chargerin perusteella; olisin mieluummin ajanut suoraan Puolaan, mutta yksikään hotelli maan koiliisnurkassa ei tarjonnut sähköä edes roikalla. KUVA: Joose Luukkanen

Pienellä lisäselvittelyllä ilmaisia latauspisteitä löytyi lisääkin, joten Baltian maista Liettuan latausmahdollisuudet ovat selvästi parhaat. Liettuassa latauspisteitä on paljon ja kaikki kohdalle osuneet olivat ilmaisia. Virossa Elmoja on enemmän, mutta ne maksavat ja virtaa tulee välillä ainoastaan 30kW teholla. Latvian verkosto taas on harva, ja kielimuurin takia minulle jäi edelleen epäselväksi miten muista CSDD:n pisteistä ladataan.

Domi-Lini-at-Night
Domi Lini tarjoaa kohtuuhintaista modernia mökkimajoitusta. Ensimmäisen yön majoitus oli mainiossa kaksikerroksisessa asunnossa, mutta jälkimmäinen latisti tunnelman, koska yläkerran pikkuhuoneistosta uupui ilmastointi. Kannattaa siis varatessa varmistaa sekä latauspiste että ilmastointi. Hinta oli suomalaisittain kohtuullinen mutta paikalliseen hintatasoon nähden kallis 65€ per yö. KUVA: Domi Lini

Lyhyen stopin jälkeen jatkoin reipasta vauhtia halki maaseudun illan jo hämärtyessä. Majapaikaksi oli valikoitunut Domi Lini, joka tarjosi Teslan Destination Chargerin käyttöön. Helppoahan tämä oli! Ensi kerralla matka-ajasta tippuisi useampi tunti, kun virastossa odottelu, varmanpäällelataukset ja ylimääräiset lenkit jäisivät pois.

Jokamies-Teslalla-Puolaan-Mirrii
Illan päätteksi reissumies pääsi silittämään mirriä. Oli vähän vihaisen näköinen! KUVA: Joose Luukkanen