Saksa aikoo kutsua takaisin 12 miljoonaa dieselautoa – autonvalmistajat joutuvat maksumiehiksi

VW-konsernin toissasyksyisestä päästöskandaalista alkunsa saanut kohu dieselmoottorien ympärillä ei ota laantuakseen. Jopa muutamien autonvalmistajien johtajat ovat todenneet, että dieselin päivät henkilöautojen voimanlähteenä alkavat olla pian luetut, ja nyt Saksan liikenneministeriö laittaa lisää vettä myllyyn.

Uutistoimisto Reuters kertoo nimittäin, että ministeriö on parhaillaan keskustelemassa usean autonvalmistajan kanssa noin 12 miljoonan dieselauton takaisinkutsusta. Tarkoista automalleista ei ole vielä tietoa, mutta kampanja koskee kuulemma sekä Euro 4 -, Euro 5 – että Euro 6 -päästömääräysten mukaisia nakuttajia.

Takaisinkutsun tarkoituksena on saada näihin autoihin asennettua päivitetty moottorin softa. Tämä on osa Saksan hallituksen isompaa suunnitelmaa, jonka tavoitteena on typen myrkyllisten oksidipäästöjen leikkaaminen jopa neljänneksellä.


Kampanjan tarkat yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta Saksan hallituksen tarkoituksena on laittaa autonvalmistajat maksumiehiksi. Kyse ei ole ihan pienistä summista, koska takaisinkutsujen kokonaishinnan arvioidaan asettuvan 1,5:n ja 2,5 miljardin euron välimaastoon. Lisäksi autonvalmistajien pitää ilmeisesti esittää päästöjä leikkaavat suunnitelmansa jo ennen Saksan liittopäivävaaleja, jotka pidetään syyskuun loppupuolella.

Tässä ei ollut vielä kaikki, koska myös saksalaiset kaupungit harkitsevat omia toimenpiteitään dieselautojen varalle. Sekä Mercedeksen ja Porschen kotipesänä tunnettu Stuttgart että BMW:n kotikaupunki München suunnittelevat kieltävänsä dieselautoilla ajamisen kaupungissa tiettyinä päivinä, joten nakuttajien omistajilla ei ole helppoa Saksassakaan.