Saksalainen kuplaspesialisti rakensi oman unelma-autonsa – 2,7-litraisella koneella varustettu Memminger Roadster näyttää jo lähes Porschelta

Saksalainen Georg Memminger on yksi Euroopan kuuluisimmista Kuplavolkkareihin erikoistuneista spesialisteista. Hän on entisöinyt niitä entiseen loistoonsa tai jopa alkuperäistä hienommiksi jo lähes 20 vuoden ajan. Memminger on keskittynyt erityisesti avomallisiin Kupliin, joita on paranneltu monin tavoin. Tällaisesta luomuksesta joutuu maksamaan myös kunnon hinnan, joka on usein kohonnut tehdasuusia avoautoja korkeammaksi.

Miehen unelmana on kuitenkin aina ollut oman automallin rakentaminen. Nyt sen aika on koittanut, mutta Georg Memminger ei ole kuitenkaan päässyt kokonaan irti juuristaan. Memminger Roadster 2.7 -niminen menopeli perustuu nimittäin vahvasti Kuplaan, mutta auton olemus on kertaluokkaa sporttisempi. Roadsterissa käytetään VW:n pohjalevyä, jonka akselivälikin on säilytetty ennallaan. Myös moottori on edelleen matkustajien takana, mutta se on huomattavasti lähempänä auton keskilinjaa. Tämän myötä Roadsterista on tullut kaksipaikkainen aitoon urheiluautotyyliin.


Takana käytetään vinoilla tukivarsilla varustettua akselistoa, ja etuakseliston rakennetta on vahvistettu. Jarrut on puolestaan lainattu Porschelta. Etujarrulevyjen halkaisija on 278 milliä, ja takana luotetaan 262-millisiin levyihin. Jarrut piilevät 18-tuumaisten viisipuolaisten vanteiden takana, jotka on kietaistu edessä 225/45- ja takana 255/40 -profiilisille kumeille. Sporttisutta löytyy myös auton linjoista. Kuplan perusmuodot ovat tallella, mutta Roadster vaikuttaa paljon matalammalta ja leveämmältä. Lokasuojatkin ovat alkuperäistä muhkeammat, ja sama koskee myös astinlautoja.

Myös tuulilasinkarmia on madallettu, ja matkustajien takana komeilee kaksi auton muotoihin integroitua turvakaarta. Lisäksi peräpään muotoihin on integroitu takaspoileri. Kori on tehty teräksisen putkirungon varaan, joka on hitsattu kiinni Kuplan pohjalevyyn. Nämä toimenpiteet ovat olleet tarpeen, koska Roadsterissa on aivan eri tavalla potkua kuin alkuperäisessä Kuplavolkkarissa. Autossa on edelleen ilmajäähdytetty nelisylinterinen bokserikone, mutta sen iskutilavuus on peräti 2,7 litraa. Huipputehoksi kerrotaan 210 heppaa, ja maksimivääntö kirjataan 247 newtonin lukemaan.

Voima välitetään takapyörille viisivaihteisen manuaalin kautta, ja katalysaattori puhdistaa pakokaasuja. Kiihtyvyysarvoja ei ole suostuttu kertomaan, mutta huippunopeus on kuulemma yli 200 km/h. Autossa ei ole mitään moderneja ajoavustimia tai tietoviihdelaitteita, mikä auttaa pitämään painon kurissa. Roadsterille ei olekaan siunaantunut kuin noin 800 kilon massa, mikä lupaa melkoisen hauskaa kyytiä. Sitä on luvassa korkeintaan 20 onnelliselle omistajalle, jotka pääsevät oman Roadsterinsa rattiin vielä määrittelemättömällä hinnalla.