Saksalaisen hävittäjän paluu – Sympaattiset kulkupelit

Messerschmitt KR (1955-1964)

Saksalaisilla on uskomaton kyky kääntää murhanhimoiset asiat viattomiksi ja sympaattisiksi. Otetaan nyt vaikka Kupla-Volkkari, jonka isä oli itävaltalainen taidemaalari Adolf Hitler. Toisen maailmansodan jälkeen Saksalta kiellettiin muun ohella lentokoneiden valmistus, joten maineikas Messerschmittin lentokonetehdaskin joutui etsimään aivan uusia ansaintamalleja.

Vastaus löytyi kolmipyöräisestä kääpiöautosta nimeltä Messerschmitt KR, jollaiset kelpasivat sodan jälkeen ihmisten ensimmäiseksi automobiileiksi kaiken pulan keskellä. Jos tarkkoja ollaan, niin Suomessa tällaiset ajoneuvot rekisteröitiin lähinnä moottoripyöriksi. Muita sen ajan tunnettuja kolmipyöräisiä olivat mm. BMW Isetta, myöskin entinen saksalainen lentokonevalmistaja Heinkel ja englantilainen Trojan.


Auto sai alkunsa Messerschmittin entisen työntekijän ehdotuksesta, jolla oli kokemusta invamopedien valmistuksesta. Näissä laitteissa oli käytetty alunperin Messerschmitt Me 262 -suihkuhävittäjän starttimoottoriksi kehitettyä 4,5 hevosvoiman konetta. Ympyrä lentokoneiden ja autojen välillä oli näin konkreettisesti sulkeutunut.

Ulkonäöltään auto kerää varmasti katseita missä ikinä liikkuukaan. Auton pyöreä muotoilu saikin pian lempinimen ”Bubble Car” (kupla-auto), jolla nimellä näitä pyöreitä 50-luvun ”mopoautoja” kutsutaan. Auton perusmallin pyöreä katto-osa on yhtä isoa läpinäkyvää osaa, joka muodostaa samalla auton takaikkunan. Tämän nykyään noin 1000 euroa kustantavan osan onnistui mestarimekaanikko Edd China rikkomaan suositussa ”Wheeler Dealers” -sarjan Messerchmitt-jaksossa. Herra yritti työstää vasta tilatusta katosta pois ylimääräistä materiaalia kuviosahalla, kun muovilasi päätti mennä särölle sahauskohdasta. Vahingosta viisastuneena uusi lasi saatiin muotoonsa pitkällisellä hiomisella.

Saksalaista kääpiöautoa sai myös Cabrio-versiona kangaskatolla. Todellinen harvinaisuus ja vieläpä arvokas sellainen on Messerchmittistä tehty erikoisvalmisteinen nelipyöräinen versio. Tämä FMR TG500 -mallinen kapistus oli Fahrzeug- und Maschinenbau GmbH -nimisen puljun tuotos, jota valmistettiin vuosina 1958-1961. Tämä tuunaus edusti jo tulevaa, sillä kolmipyöräisten ajoneuvojen kausi jäi lyhyeksi ihmisten varallisuuden kohotessa, ja kolmipyöräisten jäädessä lähinnä inva-käyttöön.