Se olisi taas aika vaihtaa kesärenkaat – muista nämä asiat

Kevät tuli, lumi suli, puro sanoi pulipuli. Kevät on saapunut ja lumikin on jo ehtinyt sulaa, ainakin maan keski- ja eteläisimmissä osissa. On siis aika vaihtaa suvikumit, mutta palautetaan sitä ennen mieliin muutama renkaanvaihdossa huomioitava asia.

Ilmanpaine

Jos mahdollista, niin kesärenkaiden ilmanpaine olisi hyvä tarkistaa jo ennen renkaiden vaihtoa. Joskus renkaiden ilmanpaine voi varastoinnin aikana vajota niin alhaiseksi, että ajaminen huoltoaseman ilmapumpulle voi olla jopa vaarallista. Jos tämä on kuitenkin ainoa vaihtoehto, niin aja varovasti. Kotikäyttöön on tarjolla yksinkertaisia ilmanpainemittareita, jotka irtoavat kaupasta muutamalla eurolla.

Tarkista oikeat ilmanpainearvot auton oviaukon reunasta löytyvästä tarrasta tai auton ohjekirjasta. Jos molemmat ovat kadonneet, niin ajoneuvokohtaiset arvot voi myös tarkistaa esimerkiksi rengaspaine.fi -nettipalvelusta.


Renkaanvaihto

Tarkista ennen renkaanvaihtoa tunkin kunto ja toimivuus. Kun tunkki on todettu toimivaksi, varmista vielä että auton käsijarru on päällä. Nosta autoa vain hieman, mutta ei vielä niin, että rengas irtoaa maasta. Löysää hieman pultteja renkaan vielä koskettaessa maata. Nosta sitten autoa niin että rengas on ilmassa.

Tarkista pyörimissuunta! Kaikissa renkaissa ei ole merkitty pyörimissuuntaa, eli on ihan sama mihin päin ne pyörivät, mutta niissä renkaissa joiden kyljessä on selvä nuoli ja usein myös englanninkielinen teksti ”Direction of rotation”, on syytä noudattaa ohjeistusta, eli nuoli osoittaa auton keulaa kohti, kun se on renkaan yläosassa. Pyörimissuunnalla on merkitys renkaan toimivuuteen. Esimerkiksi sadekelillä vedenpoisto ei tapahdu oikein, jos rengas pyörii väärään suuntaan.

Irrota pultit ja laita ne vaikka johonkin puhtaaseen kippoon – ei maahan! Pultit on hyvä puhdistaa ja rasvata tarkoitukseen sopivalla pulttirasvalla. Jos autotallin hyllystä löytyy vain pullo CRC:tä, niin sekin kelpaa paremman puutteessa. Ohuilla rasvoilla on tosin taipumus karata kierteistä paksuja paljon nopeammin.

Pulttien kiristyksessä olisi hyvä olla momenttiavain, mutta jos sitä ei löydy, niin yritä löytää sopiva kireys käsituntumalla – kun pultti alkaa selvästi kiristyä ja maitohappoa erittyä hauiksessa, lopeta. Älä missään tapauksessa ylikiristä pultteja hampaat irvessä tai polkemalla pulttiavainta jalalla. Erityisesti alumiinivanteiden yhteydessä pulttien kireys pitää vielä tarkistaa noin sadan kilometrin ajon jälkeen.

Pesu ja varastointi

Talvirenkaat on hyvä pestä ja kuivata huolellisesti ennen säilytystä. Älä tunge märkiä renkaita säilytyspusseihin! Vanteissa voi olla tiukasti tarttunutta jarrupölyä, mikä ei aina irtoa perinteisin pesuvälinein. Helpoin tapa on hankkia vannepesua, joka sisältää jarrupölyä (joka koostuu metallihiukkasista) irrottavia aineosia. Lopuksi kunnon huuhtelu, ja anna renkaiden kuivua rauhassa ennen varastointia, varsinkin jos ne vielä pussitetaan.

Renkaita voi säilyttää pinossa, mutta se ei ole paras vaihtoehto. Jos autotallista tai varastosta löytyy tukeva ja vielä tyhjänä oleva seinä, rengasteline/-koukut voisivat olla paikallaan. Jos kuitenkin pinoat renkaat, niin suositus on pinota vain yksi setti, eli puolison renkaat omaan pinoon!