Seat haastaa isot pojat – suunnitteilla on Porsche Macanin kaltainen crossover

Seatin imago ei ole maailman seksikkäin, vaikka autoissa tai niiden muotoilussa ei ole mitään vikaa. VW-konserni on yrittänyt tehdä Seatista moneen kertaan Espanjan Alfa Romeota, mutta tämä ei ole oikein ottanut tuulta alleen. Merkin viime aikojen mallit ovat kuitenkin käyneet mukavasti kaupaksi, ja erityisesti tuore Ateca-katumaasturi on saanut ostajat suorastaan jonoiksi asti Seat-myyjien luo.

Niinpä ei ole mikään ihme, että espanjalaismerkki jatkaa samoilla linjoilla. Se esittelee syksyllä pienemmän Arona-crossoverin, joka heittää haasteen mm. Nissan Jukelle, kun taas Ateca kilpailee suoraan Nissan Qashqain kanssa. Tämä ei kuitenkaan riitä Seatille, vaan se haluaa tuoda mallistonsa lippulaivaksi vielä kolmannen katumaasturin. Koska SUV:t käyvät nykyään paljon paremmin kaupaksi kuin isot sedanit, espanjalaiset eivät edes harkitse kookkaan porrasperän kehittämistä kalleimmaksi mallikseen.


Panokset suunnataan sen sijaan sporttiseen crossoveriin, josta on tarkoitus tulla eräänlainen urheiluauton ja katumaasturin risteytys esimerkiksi Porsche Macanin tavoin. Ateca on aina viisipaikkainen, mutta vuoden 2020 paikkeilla esiteltävästä sportticrossoverista saatetaan tuoda myyntiin myös seitsemänpaikkainen versio. Tästä huolimatta painopiste on urheilullisuudessa, ja tulevaisuudessa espanjalaisilla on tarjota sporttisuutta etsiville SUV-asiakkaille useampikin vaihtoehto. Atecastakin kehitetään nimittäin urheilullinen Cupra-versio, jossa on vähintään 300 heppaa.

Seat seuraa trendejä myös vaihtoehtoisten voimanlähteiden osalta, ja niinpä merkki on tuomassa myyntiin sähkö- ja hybridimalleja viimeistään vuoteen 2021 mennessä. Tällöin autonvalmistajien malliston keskimääräiset hiilidioksidipäästöt saavat olla enää 95 grammaa kilometriä kohti. Espanjalaismerkki aikoo päästä tavoitteeseen autoilla, jotka perustuvat nykyiseen teknologiaan. Aikomuksena ei ole siis hyödyntää VW-konsernin sähköautoja varten kehittämää upouutta MEB-perusrakennetta, vaan tarjolle saattaa tulla esimerkiksi Leonin sähkö- tai hybridiversio VW Golfin ja Audi A3:n tyyliin.

Seat aikoo uudistaa imagonsa sen verran perusteellisesti, että pappamaisella Toledolla ei ole enää sijaa espanjalaisten mallistossa. Tylsä ja edullinen perussedan ei ole käynyt kaupaksi kovin hyvin, joten sen tuotannon lopettamispäätös on helppo tehdä. Sama kohtalo saattaa jossakin vaiheessa uhata myös seitsemänpaikkaista Alhambra-tila-autoa, jonka saappaisiin uusi sportticrossover voisi astua.