Seksikäs farmarivolkkari tulossa – tässä ovat ensimmäiset kuvat uudesta Arteon Shooting Brakesta

Volkswagenin farmarimallit on yleensä muotoiltu tilankäytön ehdoilla, joten niistä on ollut turha etsiä kovin lentäviä linjoja. Shooting brake -tyyppiset ratkaisut on suosiolla jätetty muille, mutta nyt tähän on tulossa muutos. VW on jo vahvistanut, että Passat CC:n seuraajana toimiva luiskaperäinen Arteon saa lähitulevaisuudessa uuden korimallin, kun viisiovisen coupén rinnalle tulee erityisen sporttisella kattolinjalla varustettu Shooting Brake -farkku.

Autoa joudutaan kuitenkin odottamaan Arteonin faceliftiin asti, joka saatetaan lanseerata Euroopan markkinoilla vielä tämän vuoden aikana. Tähän asti uudesta Shooting Brakesta on nähty vasta arveluihin perustuvia tietokoneretusointeja, mutta nyt auton ensimmäiset oikeat kuvat vuosivat julkisuuteen Kiinan suunnalta. Ne onnistuttiin ilmeisesti nappaamaan VW:n paikallisena kumppanina toimivan FAW:n Changchunin tehtaalla, jossa uuden farmarin kokoonpano tapahtuu idän suurvaltaa varten.


Arteon tunnetaan Kiinan markkinoilla CC:nä edeltäjänsä tavoin, ja uusi farmari on saanut nimekseen CC Travel Edition. Kiinan versioon on haluttu tuoda hillittyä maastohenkeä, mitä korostetaan lievästi korotetun alustan, lokasuojanreunojen ja puskurien muovilevikkeiden sekä kattokaiteiden avulla. Myös etupuskurin muotoja on hienosäädetty, ja ilmanottoaukot ovat nyt entistä isommat. Suurin ero on tietysti kattolinjassa, jonka farmarimaisuutta on yritetty häivyttää viiston takalasin sekä voimakkaasti suipponevien takasivulasien avulla. Lisäksi shooting brake -henkeä alleviivaa takaluukun kannen yläreunasta löytyvä spoileri.

Euroopan malli perii todennäköisesti saman peruskorin, mutta maastomeikki jäänee Kiinan version yksinoikeudeksi. Paikallisten lähteiden mukaan CC Travel Editionia vauhdittaa kaksilitrainen bensaturbo, josta on tarjolla kaksi eri tehoversiota. Miedommassa on 186 heppaa ja 320 newtonmetrin maksimivääntö, kun taas tehokkaammasta pannusta irtoaa 220 hevosvoimaa ja 350 newtonia vääntöä. Voimansiirrosta vastaa seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti, ja nelivedon saa todennäköisesti ainakin lisävarusteena.

Vanhan mantereen moottorivalikoima lienee pitkälti sama kuin luiskaperäisessä Arteonissa, eli tarjolla on eritehoisia turbonelosia sekä bensana että dieselinä. Pistokehybridiä autosta ei todennäköisesti nähdä, vaikka sellainen on tarjolla samaan tekniikkaan pohjautuvasta Passatista. Jäämme odottelemaan Euroopan Shooting Brakea, joka saatetaan hyvällä tuurilla nähdä jo maaliskuun alussa ovensa avaavassa Geneven autonäyttelyssä.