Seuraava Audi A6 näyttää tältä – muotoilu ja tekniikka uudistuvat radikaalisti

Static photo

Nykyiset Audit näyttävät kuin venäläisiltä maatuskanukeilta, joita löytyy lähes identtisen näköisinä useampaa eri kokoa. Merkin uudeksi päämuotoilijaksi värvätyn Marc Lichten kynänjälki alkaa kuitenkin jo näkyä uusimmissa Audeissa, ja esimerkiksi pieni Q2-crossover on suorastaan piristävä poikkeus rinkulamerkin muuhun mallistoon nähden.

Sedaneiden osalta uusi linja nähdään ensimmäistä kertaa seuraavan sukupolven A8:ssa, joka esitellään loppuvuodesta. Muotoihin otetaan mallia Audin Prologue-nimisistä konseptiautoista, eli luvassa on näyttävät lokasuojanpullistukset sekä voimakkaasti litistetty ja leventynyt kuusikulmainen maski. Merkin lippulaivan jälkeen vuorossa on pykälää pienempi A6, jonka uusi sukupolvi haastaa ensi vuodesta lähtien BMW 5-sarjan ja E-luokan Mersun.


A6 saattaa hyvinkin olla kolmikon näyttävin auto, koska siinäkin hyödynnetään Prologue-tutkielmien linjoja. Esikuvana toimii erityisesti artikkelikuvissa näkyvä Prologue Avant -niminen konsepti, joka antoi lähes suoraa esimakua tulevan farkku-A6:n muodoista. A6 Avant muuttuu nykymallia isommaksi ja käytännöllisemmäksi, mutta takalasi on silti entistä viistommassa kulmassa tyyliseikkojen vuoksi. Tarjolle tulee tietysti myös perinteinen sedan ja luokkansa pioneerina toiminut Allroad-maastofarkku.

Muotoilussa yritetään erottautua entistä enemmän muista Audeista, mutta kuorien alla hyödynnetään yhteistä tekniikkaa A8:n kanssa. Molemmat autot tehdään upouuden MLB-perusrakenteen varaan, jonka pitäisi laskea painoa noin 100 kilolla. A6 saa merkkinsä ensimmäisten volyymimallien joukossa 48 voltin sähköjärjestelmän, joka mahdollistaa mm. sähköisen turboahtimen käytön. A6:ssa sen avulla yritetään laskea kulutusta, ja yksi käyttökohde on kaksilitrainen TDI-nelosdiesel. Uusi sähköjärjestelmä mahdollistaa myös A8:ssa esiteltävän autonomisen ajamisen teknologian käytön. Tarjolle tulee esimerkiksi ruuhka-avustin, joka osaa luotsata autoa itsenäisesti 60 km/h:n nopeuteen asti.

Sisustan tyylikin laitetaan radikaalisti uusiksi, ja kaksin kappalein käytettävät kosketusnäytöt korvaavat perinteiset painikkeet ja rinkulamerkin nykyisen MMI-järjestelmän. Näyttöjen pitäisi myös antaa haptista palautetta sormenpäille, mikä on uutta automaailmassa.

Mallistoon tuodaan uutuutena noin 50 kilometrin sähköiseen toimintasäteeseen kykenevä e-tron-pistokehybridi, ja toki tarjolle tulee myös kattava valikoima neli- ja kuusipyttyisiä dieseleitä sekä bensakoneita. Niistä monien parina käytetään quattro-nelivetoa, joka nähdään myös myöhemmin esiteltävissä S- ja RS-tehoversioissa. A6:een pohjautuva viisiovinen coupé A7 uudistuu myöskin pian perusmallien jälkeen.