Seuraava Geneven uutuus vuosi julkisuuteen – tässä ovat ensimmäiset kuvat uudesta Peugeot 508:sta

Ylemmän keskiluokan porrasperien segmentti alkaa olla kohta katoavaa kansanperinnettä, jos auton keulalla ei komeile premium-valmistajan logo. Yhä useammat massavalmistajat ovat korvanneet tämä luokan sedanit erilaisilla crossovereilla ja katumaastureilla, mutta ranskalaismerkit luottavat edelleen porrasperien vetovoimaan SUV-mallien rinnalla. Renault esitteli pari vuotta sitten Lagunan korvanneen Talismanin, ja Citroën aikoo uudistaa koko sedan-konseptin C5:n seuraajan myötä. Sisarmerkki Peugeot on puolestaan kehittänyt uutta 508:aa, joka lanseerataan aivan pian.

Pösön upouusi ylemmän keskiluokan sedan tuodaan parrasvaloihin muutaman viikon päästä avautuvassa Geneven autonäyttelyssä, mutta tämäkään uutuus ei pysynyt salassa sinne asti. Nettiin vuosi nimittäin jo nyt kaksi kuvaa auton varsin näyttävästä peräpäästä. Kuvat ovat vielä melko hämäriä, mutta tärkein erottuu silti. 508 ottaa nimittäin melkoisen loikan kohti sporttisempaa ulkoasua, ja autossa on myös selvää sukunäköä Pösön 3008- ja 5008-katumaasturien kanssa.


Niinpä uuden 508:nkin peräpäätä koristaa leveä musta nauha, joka kätkee sisäänsä myös takavalot. Valojen grafiikkakin on tuttua Peugeotin crossovereista, eli itse valot koostuvat ohuista pystysuuntaisista viiruista. Niiden voisi väittää saaneen inspiraationsa vaikkapa Pösön logona komeilevan leijonan kynsien raapaisuista. Auton kuvista erottuu myös sporttisen viisto kattolinja ja kyljen terävä pokkaus, eli 508:n tyyli muuttuu kertaluokkaa urheilullisemmaksi nykymalliin verrattuna.

Muotoiluun on haettu vaikutteita vuosi sitten Genevessä esitellystä Instinct-konseptista, joka oli eräänlainen shooting brake -tyylinen sporttifarkku. Myös 508:n keulan ilme seurailee konseptiautossa nähtyjä linjoja, eli etuvalot muuttuvat nykyistä litteämmiksi ja päiväajovalojen nauha saattaa ulottua etupuskuriin saakka. Tutkielman nokalla ei nähty lainkaan perinteistä maskia, mutta 508:aan sellainen toki tulee.

Sisällä käytetään puolestaan Peugeotin nykytyylin mukaista minirattia, joka tulee kaikkiin Pösöihin. Mittaristoa katsellaan siis ratin kehän yli, missä voi olla totuttelemista konservatiivisimmille porrasperäkuskeille. 508:n moottorivalikoima koostuu kolmi- ja nelisylinterisistä bensaturboista sekä nelipyttyisistä turbodieseleistä, mutta hybridiäkään ei unohdeta. Turboahdettua bensakonetta ja sähkömoottoria hyödyntävä pistokehybridi lisätään mallivalikoimaan ilmeisesti hieman myöhemmin, ja tämä versio on myös nelivetoinen kahden moottorin myötä. Sedanin vaihtoehtona tarjotaan tuttuun tyyliin farkkua, joka muuttuu myöskin nykyistä urheilullisemmaksi Instinct-konseptin tyyliin.