Skoda Superb näytti joskus tältä – vuoden 1948 yksilö kuuluu tšekkimerkin museon helmiin

Skoda on nykyään VW-konsernin hyvämaineinen brändi, mutta takavuosina sillä oli halvan itäauton leima. Harva kuitenkaan tietää, että Skoda teki hienoja luksusautoja ennen päätymistään Tšekkoslovakian kommunistihallinnon kurimukseen. Merkin malliston huipulla keikkui Superb-niminen luksusluokan menopeli jo 1930-luvun alkupuolella, ja auton tarina jatkui vielä seuraavan vuosikymmenen puolellakin toisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

Tuolloin tarjolla oli Superb OHV -niminen malli, joka jäi hyvin harvinaiseksi. Niitä naputeltiin kasaan ainoastaan 158 kappaletta vuosien 1946 ja 1949 välillä. Yksi näistä autoista valmistui Skodan Kvasinyn tehtaalla vuonna 1948, ja se on nyt näytteillä tšekkimerkin omassa museossa. Superb OHV on entisöity pilkuntarkasti alkuperäiskuntoon, mikä vei peräti kolme vuotta. Skodan pääkallonpaikalla Tšekin Mlada Boleslavissa toimiva tiimi käytti paljon aikaa myös vanhan arkistomateriaalin tutkimiseen, jotta autosta saatiin mahdollisimman autenttinen.


Tämä yksilö päätyi takaisin Skodalle jo vuonna 1968. Tuolloin vielä nuori tehtaan museo Mlada Boleslavissa osti Superb OHV:n sen ensimmäiseltä omistajalta, joka oli käyttänyt luksusautoa lomahotellin kuljetustehtäviin. Turistien ja hotellin työntekijöiden kuskaaminen kahden vuosikymmenen ajan oli jättänyt jälkensä Superbiin, jonka monet alkuperäisosat olivat joutuneet hukan teille vuosien saatossa. Auton verhoilukin oli uusittu jossakin vaiheessa, joten alkuperäisten osien ja materiaalien etsimisessä riitti työsarkaa.

Superb OHV:hen pääsee tutustumaan Skodan museossa, mutta kiinnostuneiden kannattaa pitää kiirettä. Auto on nimittäin tällä erää näytteillä vain syyskuun alkuun saakka. 1940-luvun Superbin poistuttua tuotannosta mallinimen uutta tulemista saatiin odottaa pitkään. Siinä pisteessä oltiin vasta 2000-luvun alussa, kun VW Passatin pohjalta tehty uuden ajan Superb lanseerattiin markkinoille. Moderni Superb on tätä nykyä edennyt jo kolmanteen sukupolveensa, jonka facelift-malli on tulossa pikapuoliin myyntiin.

Uusinta Superbia saa ensimmäistä kertaa myös pistokehybridinä, joka on tehty saman tekniikan perustalta kuin VW Passat GTE. Superb iV -nimistä mallia vauhdittaa 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä, jonka kokonaisteho kirjataan 218 hevosvoiman lukemaan. Pelkällä sähköllä pitäisi päästä parhaimmillaan 55 kilometriä, joten tässä suhteessa on ainakin tapahtunut edistystä viimeisten 70 vuoden aikana.