Skoda Superbin facelift vuosi julkisuuteen – tšekkimerkin lippulaivaa ei onneksi pilattu Octavian tavoin

Skoda on tunnettu varsin hillitystä muotoilustaan, joka ei ole pahemmin ärsyttänyt ketään ja on näin mahdollistanut suurten ostajaryhmien houkuttelun. Nykyisen Octavian faceliftin kohdalla jotakin meni kuitenkin pahasti pieleen. Aiemmin hyvin huomaamattoman oloinen kansansuosikki sai kasvojenkohotuksessa naamailmeen, joka voisi olla kotoisin Frankensteinin työpajasta.

Octavian etuvalot jaettiin faceliftissä kahtia, mikä olisi voinut olla hyväkin idea ainakin teoriassa. Tässä tapauksessa valoista tehtiin kuitenkin eri suuntiin harittavan näköiset niiden alareunojen muotoilulla. Vaikutelmaa pahentavat vielä umpioiden alareunoissa kulkevat päiväajovalonauhat, jotka nekin sojottavat keskenään aivan eri suuntiin. Octavian myynti ei ole varmasti ainakaan helpottunut tämän naamailmeen myötä, mutta auton saamat muut parannukset paikkaavat tilannetta.


Myös Skodan lippulaiva Superb saa pian faceliftin, jota moni on jo odottanut pelonsekaisin tuntein Octavian nykyisen naaman vuoksi. Superbin kohdalla voidaan kuitenkin huokaista helpotuksesta, koska lähes kaikki vaikuttaisi olevan ennallaan. Kiinalaiselle nettisivulle vuotaneita kuvia tarkemmin tutkimalla huomaa kuitenkin, että myös Superbia on päivitetty melko kattavasti.

Esimerkiksi etuvalot ovat nykymallia litteämmät, vaikka niiden muotoilu on periaatteessa ennallaan. Myös maskia on peukaloitu, ja sen kehys on entistä paksumpi. Luonnollisesti etupuskurikin on laitettu uusiksi, ja alareunan ilmanottoaukon kulmat osoittavat nyt viistosti ylöspäin. Kylkilinjassa ei näyttäisi olevan mitään eroa vanhaan, mutta takapäästä uudistuksia taas löytyy.

Takavalojen grafiikkaa on tuoreutettu, ja valot on nyt yhdistetty toisiinsa kapean kromilistan avulla. Lisäksi takapuskuri on laitettu uusiksi. Sisustakin saa varmasti päivityksiä, mutta niistä ei ole vielä kuvia. Myöskään tekniikan kokemista muutoksista ei ole vielä lopullisia tietoja, mutta ainakin pistokehybridi saapuu täydentämään Superbin mallistoa. Siinä käytetään samaa tekniikkapakettia kuin VW Passat GTE:ssä, eli 1,4-litraisen bensaturbon ja sähkömoottorin yhdistelmä luovuttaa noin 220 hevosvoiman kokonaistehon ja mahdollistaa korkeintaan 50 kilometrin sähköisen toimintasäteen.

Muitakin voimanlähteitä tulee toki tarjolle, ja sylinterien lepuutusteknologialla varustettu 1,5-litrainen turbonelonen lukeutuu bensapuolen uudistuksiin. Auton lopullista esittelypaikkaa ei ole vielä kerrottu, mutta maaliskuun alussa ovensa avaava Geneven autonäyttely voisi olla vahva vaihtoehto Superbin faceliftin lanseeraukselle.