Skodalla menee jo liian hyvin – VW aikoo laittaa kapuloita tšekkimerkin rattaisiin

Skoda oli takavuosina yleinen vitsien kohde, mutta nykyään se on suoranainen VW-konsernin mallioppilas. Kaikki sai alkunsa 1990-luvun alussa, kun Volkswagen hankki omistukseensa kovia kokeneen tšekkimerkin. Autoihin tuotiin Saksassa kehitettyä tekniikkaa, ja kokonaan uusia malleja alettiin kehittää vauhdilla. Niistä ensimmäinen oli vuonna 1996 lanseerattu Octavia, joka on kohonnut kolmen sukupolven aikana melkoiseksi menestystarinaksi.

Samaa voidaan sanoa koko merkistä. Skodasta on tullut niin menestyksekäs, että VW:n taustavoimat aikovat uutistoimisto Reutersin mukaan hillitä tšekkibrändin matalalentoa Volkswagenin omien asemien parantamiseksi. Merkkien välinen kilpailu on tällä hetkellä kovempaa kuin koskaan, ja Volkkarin oma tilanne on kaikkea muuta kuin ruusuinen.

Saksalaisten on pitänyt ryhtyä kovalle kulukuurille päästöskandaalin jälkimainingeissa. Volkswagenin työvoimaa ja kustannuksia on yritetty kovasti vähentää, mikä on tuonut sille kosolti negatiivista julkisuutta. Vaikka Skodissakin on käytetty samoja päästöhuijausmoottoreita, tšekkien imago on kärsinyt skandaalista paljon emomerkkiä vähemmän. Lisäksi Skodan taloudellinen tulos on ollut viime aikoina huomattavasti VW:tä parempi. Siitä on tullut yksi menestyksekkäimmistä massamerkeistä, ja esimerkiksi viime vuonna tšekkibrändi saavutti jopa suuremman voiton kuin konsernipriimus Audi.


Volkswagenin kulukuuri ja tuhansien työpaikkojen vähentämissuunnitelmat ovat saaneet Saksan ammattiliitot takajaloilleen. Ne näkevät Skodan nykytilanteessa sekä uhkana että potentiaalisena mahdollisuutena. Niinpä ammattiliitot vaativat nyt, että osa Skodan tuotannosta pitäisi siirtää Tšekistä Saksassa alikapasiteetilla pyöriviin tehtaisiin. Näin Passatin sekä Golfin laskenutta kysyntää saataisiin kompensoitua, ja Skodan pitäisi maksaa myös nykyistä enemmän VW-konsernin modulaarisen MQB-perusrakenteen käytöstä.

Ilmeisesti myös osa VW:n johtajista on samoilla linjoilla. Saksalaisen tekniikan ja edullisemman tšekkiläisen työvoiman yhdistelmä nähdään niin suurena uhkana, että Skodan nykymenoa on pakko hillitä. Jos näin käy, Volkswagenin omia asemia saataisiin kohennettua vielä ennen sen suunnittelemaa sähköautoinvaasiota. Skodan maine erityisen hyvän hinta-laatusuhteen tarjoavana merkkinä voisi sen sijaan olla pian menneen talven lumia.