Skodan kestosuosikki uudistuu pian – neljännen sukupolven Octavia tulee tuotantoon vielä tämän vuoden aikana

Skoda herätti historiallisen Octavia-nimen henkiin VW Golfin pohjalta tehdyn tilavamman sisarmallin perässä vuonna 1996. Tämä resepti osoittautui äärimmäisen menestyksekkääksi, ja kolmanteen sukupolveensa ehtinyt Octavia oli viime vuonnakin tšekkimerkin suosituin malli yli 388 000 myydyn auton myötä. Octavia piti siis pintansa Skodan myydyimpänä autona, vaikka malli on jo aivan elinkaarensa loppupäässä ja Skodaltakin on tullut monenlaisia katumaastureja perinteisen luukkuperän ja farnarin vaihtoehdoiksi.

Tšekkimerkin toimitusjohtaja Bernhard Meier vahvisti nyt merkin vuosittaisessa konferenssissa, että seuraavan sukupolven Octavia on jo aivan nurkan takana. Se esitellään vielä tämän vuoden aikana, jolloin neljännen sukupolven myötä päästään myös juhlistamaan alkuperäisen Octavian 60-vuotissynttäreitä. Auton tuotannon on tarkoitus alkaa loppuvuodesta, joten vahva veikkaus esittelypaikaksi on syyskuun puolessavälissä ovensa avaava Frankfurtin autonäyttely. Myös samalta pohjalta tehtävä kahdeksannen sukupolven VW Golf piti nähdä siellä, mutta Volkkarin lanseeraus siirtyikin hieman myöhemmäksi.


Uusi Octavia tehdään nykyversion tavoin modulaariselle MQB-perusrakenteelle, ja akselivälikin säilynee ennallaan. Sekä farkun että hatchbackin kattolinjoista pitäisi tulla hitusen nykyistä viistommat, mutta tavaratilan volyymiksi uumoillaan silti jopa yli 600 litran lukemia. Nyky-Octavian omituinen nelivaloilme on uuden sukupolven myötä onneksi historiaa, ja nokalle tulevat litteät umpiot muiden uusimpien Skodien tavoin. Sisustassa käytetään puolestaan entistä arvokkaamman oloisia muoveja, ja tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön koko ulottuu 6,5 tuumasta 9,2 tuumaan. Huippuversiot saavat 12,3-tuumaisen täysdigitaalisen mittariston, mutta perusmalleissa luotetaan edelleen perinteisiin mittareihin.

Octavian bensamoottorivalikoiman tukipilareina toimivat jatkossakin litran ja 1,5 litran kokoiset TSI-turbokoneet, joista jälkimmäisessä on sylinterien lepuutustoiminto. Vaikka dieselit pudotettiin pois pienemmästä Fabiasta, uudenkin Octavian pellin alle tarjotaan 1,6- ja kaksilitraisia TDI-dieseleitä. 48 voltin sähköjärjestelmän mukanaan tuoma mieto hybridiratkaisukin on tulossa tarjolle todennäköisesti 1,5-litraiseen bensaturboon, koska litran kokoinen mylly halutaan pitää jatkossakin edullisena aloitusvaihtoehtona. Myöhemmin valikoima täydentyy suurta suosiota nauttivalla RS:llä, jonka tehokkaimmassa versiossa saattaa olla jopa yli 260 heppaa.

Voimanlähdevalikoiman tärkein uudistus lienee kuitenkin pistokehybridiversion hyvin todennäköinen tulo täydentämään valikoimaa. Tämän mallin tekniikka on hyvin läheistä sukua pikapuoliin myyntiin tulevalle hybridi-Superbille, eli pelkällä sähköllä pitäisi päästä parhaimmillaan noin 60 kilometriä. Uuden Octavian myynti käynnistynee ensi vuodenvaihteen tienoilla, ja auton hinnat nousevat todennäköisesti hieman nykyversioon nähden.