Sopuhinnalla on mahdollista saada terästetty järkiostos: 1989 Peugeot 505 Turbo

Jo vuonna 1810 perustettu Peugeot kuuluu maailman vanhimpien autonvalmistajien joukkoon. Ranskalaisista Peugeot on aina edustanut järkevyyttä, ja jopa saksalaishenkistä asiallisuutta, kun taas huikentelevainen Citroen on ollut se kokeilunhaluinen, baskeripäinen taiteilijasielu. Nykyisin molemmat ovat olleet jo vuosikymmenien ajan samaa konsernia, jonka johtamiseen Peugeotin kokemus kolmesta eri vuosisadasta tuo vakautta ja maanläheisyyttä.

Toki myös Peugeot on osannut irrotella, mutta silloinkin kyseessä on ollut lähinnä perusautojen nopeammat tehoversiot. Yksi näistä on hieman vähemmän tunnettu 505-mallin turbo-versio. 505 oli valmistajansa vuosina 1979-1992 tuotantolinjalta rullannut ylemmän keskiluokan isohko henkilöautomalli. Juttumme kuvissa esiintyvä 5-vaihteinen turbo on vuosimallia 1989, ja edustaa Peugeotin viimeistä vuosikertaa autonvalmistajana Pohjois-Amerikan markkinoilla. Siihen on tosin vaihdettu kammottavien jenkkimallin etuvalojen tilalle eurooppalaiset umpiot laseineen.


Kyseinen auto oli myynnissä Bring a Trailer -autonmyyntisivustolla USA:n Virginiassa kolmisen vuotta sitten. 112 tuhatta mailia ajettu yksilö näytti myyntikuvissa ikäisekseen varsin siistiltä tapaukselta. Auto on kertaalleen ylimaalattu, mikä osaltaan vahvistaa tätä vaikutelmaa. Tekniikaltaan alkuperäinen Pösö tuottaa turboahdetun 2,2-litran rivinelosensa turvin 180 pollea, ja sen historiasta ei löydy tehoversioille tyypillisiä kolarointeja lainkaan. Autoon on myös tehty venttiilien säätöremontti, jarrusatulat on vaihdettu jämerämpiin ja tehty muuta hienosäätöä parantamaan ajettavuutta.

Myös renkaat ovat vaihdettu uusiin, ja takaa löytyy lisävarusteena ollut takaspoileri. Sisusta uudistui 505-malleihin vuodelle 1986, ja se eroaa ulkonäöltään automallin suunnittelijan Paul Brascqin aikaisempiin vuosimalleihin suunnitellemasta. Auton mukana seurasi vieläpä kunnon satsi alkuperäisiä asiakirjoja aina myyntiesitteistä omistajan käsikirjaan, ja takuulapuista varkaudenestolla suojatun autoradion varoituslärpäkkeeseen.

Kuka sitten päätyi ostamaan 30-vuotta vanhan, harvinaisemman ja hyväkuntoisen turbo-Peugeotin? Auto päätyi uuteen kotiin 5,700 dollarilla, eli reilulla viidellä tuhannella eurolla. Voittaja huudon tehnyt ”volvopug”-nimimerkki on kaikesta päätellen livennyt valitsemastaan elämäntavasta, mutta voiko ketään syyttää näinkin herkullisen 80-luvun punaisen Ranskanpaholaisen ostamisesta?