Subaru WRX STI sen kuin porskuttaa – autosta tehdään jälleen uusi hardcore-henkinen erikoismalli

Alun perin Subaru Impreza WRX STI:nä tunnetun rallilegendan katuversio porskuttaa edelleen tuotantoautojen puolella, vaikka Subaru on luopunut tehtaan tukemasta rallitiimistään jo monta vuotta sitten. Subaru on onneksi pitänyt ikonistaan kiinni toisin kuin entinen arkkivihollinen Mitsubishi, joka heitti pyyhkeen kehään myös Evolution-malliensa siviiliversioiden osalta rallitoiminnan lakkauttamisen lisäksi.

Subaru lanseerasi pari vuotta sitten pelkästään Japanin kotimarkkinoille tarkoitetun S207-erikoismallin WRX STI:stä. Se oli perusautoa tehokkaampi sekä hardcore-henkisempi, ja nyt merkki jatkaa samoilla linjoilla seuraavan erikoisversion myötä. Se on nimetty loogisesti S208:ksi, ja tälläkin kertaa sportti-Subaru on suunnattu vain japanilaisille ostajille. Autoa valmistetaan ainoastaan 450 kappaletta, joten kyse on jo tuoreeltaan melkoisesta keräilyharvinaisuudesta.


S208:ssa ei ole tyydytty vain ulkonäön ja sisustan hienosäätöön, vaan autoa on peukaloitu astetta pidemmälle. Esimerkiksi katto on nyt kokonaan hiilikuitua, mikä pienentää Subarun massaa ja siirtää myös auton painopistettä entistä matalammalle. Tällä pitäisi olla positiivinen vaikutus käsiteltävyyteen ainakin rataolosuhteissa. Lisäksi alustan säädöt on laitettu uusiksi entistä paremman ketteryyden nimissä.

Kiihtyvyyttäkin mainostetaan aiempaa nopeammaksi, mutta siitä ei ole annettu vielä tarkempia tietoja. Sama koskee Subarun teholukemaa, joka on kuulemma kasvanut S207:ään verrattuna. Edeltäjän kaksilitraisesta turbobokserista irtosi 323 hevosvoimaa ja 431 newtonin maksimivääntö, joten tästä pistetään ainakin paremmaksi.

S208 esitellään Tokion autonäyttelyssä lokakuun loppupuolella, jossa Subarulta nähdään myös Viziv Performance Concept -niminen tutkielma. Se saattaa antaa jo esimakua WRX STI:n seuraajasta ainakin ensimmäisen tiiserikuvan perusteella. S208 voi siis hyvin jäädä nykyisen WRX STI:n joutsenlauluksi, ja auton erikoisstatusta alleviivataan myös varsin hankalalla saatavuudella. Sitä ei nimittäin myydä Japanissakaan kenelle tahansa, vaan onnelliset omistajat arvotaan kiinnostuneiden keskuudesta.