Suomalaisten suursuosikin tuotanto lopetettiin – Toyota Avensis on nyt historiaa

Toyota Carina kuului aikanaan Suomen myydyimpiin ylemmän keskiluokan sedaneihin. Carinan ura oli venähtänyt jo noin 25 vuoden mittaiseksi, kun Avensikseksi nimetty seuraaja astui sen saappaisiin vuonna 1997. Ensimmäinen Avensis näytti pitkälti sitä edeltäneen Carina E:n kaltaiselta, ja auto myös valmistettiin viimeiseksi jääneen Carinan tavoin Isossa-Britanniassa.

Keski-Euroopassa Toyotan isommat mallit eivät ole koskaan ole olleet kovin suosittuja, mutta Suomessa asia on toisin. Avensis jatkoi saumattomasti Carinan menestystarinaa, ja seuraavan sukupolven vuoro koitti vuonna 2003. Muotoilu jatkoi samaa varovaista linjaa, koska tämän luokan Toyotien ostajat ovat aina olleet varsin konservatiivista väkeä. Korimallitkin olivat vanhoja tuttuja, eli neliovinen porrasperä, viisiovinen luukkuperä ja farmari.


Samoilla eväillä mentiin myös vuonna 2009 esitellyn kolmannen sukupolven osalta. Sen nokan muotoilua terävöitettiin kuitenkin kolmisen vuotta sitten sen verran radikaalisti, että perinnetietoisimpien Avensis-miesten Juhla Mokat saattoivat mennä jo väärään kurkkuun. Faceliftillä yritettiin tuoda jo pahasti vanhentumaan päässeeseen automalliin uutta eloa, mutta myyntilukemat ovat olleet viime aikoina pahasti laskusuunnassa.

Avensiksen kysyntää ovat verottaneet tuoreempien kilpailijoiden lisäksi yhä suositummaksi muuttuneet katumaasturit ja crossoverit. Moni entinen sedan-kuski onkin siirtynyt korkeamman SUV:n rattiin, ja viime vuonna Euroopassa myytiin enää reilut 25 000 Avensista. Tämä oli vain noin puolet esimerkiksi Ford Mondeon myynnistä, ja Mondeonkin kysyntä on kaukana parhaiden aikojen tahdista.

Niinpä Toyota on päättänyt lopettaa Avensiksen tuotannon Ison-Britannian Burnastonin tehtaallaan. Japanilaismerkki on myös antanut ymmärtää, että Avensikselle ei kannata kehittää enää seuraajaa, kun D-segmentin autojen kysyntä on niin pahassa laskusuunnassa muutenkin.

Toyota-miesten ei kuitenkaan tarvitse luopua kokonaan perinteisestä porrasperästä, koska uudesta Auriksesta saatetaan kehittää sedan-versio porrasperäisen Corollan ja Avensiksen manttelinperijäksi. Viistoperäistä tai farmarikorista Avensista havittelevien kannattaa sen sijaan jatkossa tähyillä japanilaismerkin katumaasturien suuntaan.