Suomalaisten suursuosikki uudistuu – Skoda Octavia saa ensi vuonna tuoretta ilmettä

Nykykorimallin Skoda Octavia on noussut melkoiseksi hitiksi kotimaan kamaralla. Auto on valloittanut rekisteröintitilaston ykköspaikan moneen kertaan viime vuosien aikana, eli tšekkimerkin tarjoama hyvä hinta-laatusuhde on vedonnut mainiosti ostajiin. Octavia tulee kohta neljän vuoden ikään, mikä tarkoittaa automaailmassa usein enemmän tai vähemmän kattavaa faceliftiä.

Skodan suosikkimallikin saa kasvojenkohotuksen ensi vuoden aikana. Autoon tulee hieman samaa ilmettä kuin Superb-isoveljessä, eli Octavia muuttuu entistä arvokkaamman näköiseksi. Tärkeää on myös sukunäkö Skodan tulevan Kodiaq-katumaasturin kanssa. Tšekkimerkin päämuotoilija Jozef Kaban on kuitenkin korostanut, että Octavia säilyy Skodan malliston ”sydämenä” kaikesta SUV-buumista huolimatta.

Parhaiten facelift-Octavian erottaa auton nokasta. Kodiaqissa käytetään katumaasturin korkeutta korostavia päällekkäisiä etuvaloja, kun taas Octaviassa halutaan tähdentää auton leveyttä. Niinpä siihen tulee jatkossa hieman vanhakorisen E-Mersun kaltainen nelivaloilme, jossa sisemmät valonheittimet ovat aivan maskissa kiinni. Valoumpioiden alareunoissa on keskeltä katkeava ledinauha päiväajovalona, eli Octavia pitäisi tunnistaa jatkossa helposti hämärämmissäkin olosuhteissa.


Kodiaq ja Octavia toimivat eräänlaisina ennakkotapauksina, koska nelivaloilme tulee jatkossa muidenkin Skodan mallien tunnuspiirteeksi. Octavian facelift tuo mukanaan tuoreiden etuvalojen lisäksi myös Superb-henkisen maskin ja hieman muokatut puskurit tuttuun facelift-tyyliin. Takavalojakin muodistetaan jonkin verran, mutta niissä säilyy jatkossakin C-kirjaimen mallinen ledivalokuvio.

Koska kyse on vain kasvojenkohotuksesta, Octavia ulkomitat eivät juuri muutu. Sisarmalli VW Golfista on ollut jo pari vuotta tarjolla GTE-niminen pistokehybridi, mutta Skodaan tämä tekniikka saadaan ilmeisesti vasta seuraavan sukupolven Octavian myötä. Muutkin voimanlähteet säilyvät kasvojenkohotuksessa lähes ennallaan, mutta uusi 1,5-litrainen TSI-bensaturbo saattaa korvata nykyisen 1,4-litraisen myllyn. Sisätiloihin odotellaan puolestaan uutta 9,5-tuumaista kosketusnäyttöä, joka tarjoaa myös yhteensopivuuden Applen CarPlayn ja Android Auton kanssa. Lisäksi sisustan muovit muuttuvat hieman entistä arvokkaammiksi, mutta VW-konsernin tuoreiden virtuaalisten mittareiden käyttö Skodassa jää vielä nähtäväksi.