Suomalaisten sydämet varastanut nappisilmä – sympaattiset kulkupelit

Osa 5/10: Lada 1200 (1970-1988)

Vuonna 1970 brittiläisillä kansanautotehtailla oli suuri pelko. Tämä kauhu vyöryi Neuvostoliitosta, ja sen virallinen nimi oli VAZ-2101, joka kotimaassaan tunnettiin myös nimellä Ziguli. Rajojen ulkopuolella se tunnettiin nimellä Lada, ja mallinimellä 1200.

Sen juuret olivat vasemmistoyhteistyöhön kykenevässä 60-luvun Italiassa, ja tarkalleen ottaen vuoden 1966 Fiat 124-mallissa. Venäläiset tekivät tähän lisenssillä valmistettavaan autoon muutoksia pyrkimyksenään tehdä siitä paremmin raakoihin talvisiin oloihin sopivamman. Lämmityslaitteen kenno vaihdettiin suurempaan, ja taakse tulivat alumiiniset jarrurummut. Moottorikin vaihtui modernimpaan kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettuun. Maavaraa korotettiin, ja koripellit prässättiin vahvemmasta tavarasta.


1600 oli tuplavaloineen todellinen ruplahymy, eikä ollenkaan hassumman näköinen auto.

Lopputuloksena oli kilpailijoihin nähden varsin edullinen porrasperäinen auto, joka oli kuitenkin valmistuslaadultaan ja ominaisuuksiltaan hintaluokassaan ylivoimainen. Englantilaiset autonvalmistajat kuten British Leyland ja Vauxhall olivat 70-luvulle tultaessa menettämässä mainettaan heikon kokoonpanolaadun vuoksi. Ladan ehtiessä Suomeen sen matka kohti myyntitilastojen kärkeä oli rajua. Ostajat eivät olleet tyhmiä, he tajusivat että ”se vaan on tyhmää maksaa liikaa”.

Kaikista Venäjällä tehdyistä autoista on monilla nykyajan suomalaisilla ”nappisilmällä” erityinen kolo tunneonteloissa, ehtihän moni maassamme omistaa moisen kulkupelin. 1200 ei ollut vielä sitä Lada-vitsien kovinta raaka-ainetta, josta moni nuorempi kyseisen automerkin tunnistaa. Siemen kylvettiin kuitenkin jo Lada 2105-mallin tullessa markkinoille vuonna 1979. Tämä ”kanttilada” pohjautui vielä laatikkomaisesta ulkonäöstään huolimatta 1200-mallin perusrakenteeseen, mutta valmistuslaatu ei ollut enää yhtä hyvää.

Lopullisesti Fiat-Ladan korvannut Samara oli ensituotantovuotenaan moderni etuvetoauto. Se oli täysin neuvostoliittolaista alkuperää, vaikka moottorin suunnittelussa saatiinkin vetoapua itse Porschelta. Auton suunnittelu aloitettiin jo 70-luvun puolessa välissä, ja olisi ollut jo pieni sensaatio venäläiseksi autoksi, jos se vain olisi saatu aikaisemmin tuotantoon. Pitkään tuotannossa roikkuvien mallien myötä vanhanaikaiseksi käynyt muotoilu, ja monimutkaistuvan tekniikan mukanaan tuomat viat eivät tehneet maineelle hyvää. Kehitystyö ei vain yksinkertaisesti pystynyt haastamaan länsimaisia kilpailijoita vanhaan malliin.

Myöhemmistä malleista, ehkäpä maastoauto Nivan selvästi jo pienempää fanijoukkoa lukuun ottamatta, ei koskaan tullut samanlaista sydäntenmurskaajaa kuin alkuperäisestä tonnikakssatasesta. Legendaarinen osallistujien tyhjyyttä kumiseva Kummelien Lada-sketsi vuodelta 1995 ei silti olisi voinut olla enempää väärässä. Fanaattiset fanit tekivät nimittäin fiktiivisestä tapahtumasta tosielämän Lada-harrastajien tärkeimmän vuosittaisen tapahtuman.