Suomen ensimmäinen sähköautojen supernopea latauspiste avattiin

Ensimmäisenä ladattiin uusi Hyundai Kona. KUVA: Fortum
Ensimmäisenä ladattiin uusi Hyundai Kona. KUVA: Fortum

Fortum asensi ensimmäisen suurteholatausasemansa Lohjalle viime kuussa, ja tänään vietettiin aseman virallisia avajaisia. Aseman luvataan lataavan sähköautoja jopa 150 kW teholla, mutta käytännössä näin nopeaan lataukseen pystyviä autoja ei ole vielä markkinoilla. Perehdyimme tarkemmin tekniikkaan.

Latauspiste on suunniteltu tulevaisuutta silmälläpitäen. Aluksi asemasta irtoaa maksimissaan 150 kW tehot eli kahteen autoon kumpaankin 75 kW. Myöhemmin syksyllä asemalle asennetaan jäähdytetty CCS-kaapeli, joka nostaa CCS-lataustehon yhdelle autolle jopa 150 kW tasolle. Myöhemmin latausteho voidaan nostaa aina 300 kW tasolle asti tehomoduleita lisäämällä – kunhan näin suurta latausnopeutta tukevia autoja ensin tulee markkinoille.

Avajaiset ja uuden Konan ensiesittely keräsi väkeä Lohjalle. KUVA: Fortum

Tällä hetkellä latausnopeutta rajoittaa ladattava auto. Esimerkiksi Hyundain Ioniq ja avajaisissa ensiesitelty sähköinen Kona latautuvat ”osateholla”, koska akuston jännite haraa vastaan (370V x 200A = 74000W = 74 kW). Jaguar I-Pace sentään pääsee jo liki luvattuun 100 kW lataustehoon 450 V akullaan (450V x 200A = 90 kW). Myynnin aloitusta odottavat Audi ja Mersu eivät nekään vielä pääse täydelle teholle. Sekä Audin E-Tron että Mercedes-Benz EQC turvautuvat nekin 450V akustoon, joten myös niiden kohdalla latausteho jää alle 100 kilowatin.


Jokamies-Jaguar-I-Pace-Perä
Jaguar I-Pace

Koska lataustehoa rajoittaa latausvirta, on tyhjän akun lataaminen hitaampaa kuin täydemmän (ja viimeiset 10-20% ovat aina matelua). Latausnopeus kasvaa akun täyttyessä, kunnes kennojen jännite on saavuttanut maksiminsa ja akun kysy vastaanottaa energiaa alkaa jälleen laskea. Käytännössä tyhjän akun jännitteen ollessa luokkaa 300 volttia, on latausteho kolmanneksen pienempi kuin 450 voltilla (300V x 200A = 60 KW vs. 450V x 200A = 90 kW). Täysi akku ottaa tehoa vastaan vain muutaman kilowatin teholla, joten pikalatureilla ei kannata ladata täyteen asti, vaan ainoastaan sen verran, että selviää seuraavalle laturille tai määränpäähän.

Mercedes EQC
Mercedes EQC

Sen sijaan Porschen tulevassa sähköautossa on puhuttu käytettävän 800 V jännitettä. Tällöin latausnopeus olisi tällä laturilla 800V x 200 A = 160 kW eli enemmän kuin nykyisistä tehomoduleista irtoaa. Kun latausasemaan lisätään jäähdytetty CCS-kaapeli, nousee latausteho jo hurjaan 800V x 300A = 240 kW lukemaan. Pystyykö Porschen akku ottamaan näin suuren tehon vastaan ilman ongelmia on jo toinen kysymys.

Porsche Taycan / Mission E
Porsche Taycan / Mission E

Entistä nopeampien pikalatauspisteiden saapuminen on mainio juttu sähköautojen käytettävyyden parantamiselle. Teslan Superchargerien onkin jo syytä saada kilpailua! Nykymuotoisella laturillakin lataustauot lyhenevät ja Helsinki-Turku väliä säännöllisesti suhaavalle sähköauto on entistä houkuttelevampi vaihtoehto.