Suomen nopein BMW seisovalla maililla on tässä – ahdettu E30 yltää 335 km/h:n loppunopeuteen

Bongasimme Lahdessa viime viikonloppuna järjestetyssä X-treme Car Show´ssa tummanpuhuvan 3-sarjan Bemarin kultaiselta 1980-luvulta. Suhteellisen vakion oloisen auton edessä komeili lappu, jossa kerrottiin kyseessä olevan Suomen nopein BMW 1609 metrin, eli seisovan mailin matkalla. Tämä herätti luonnollisesti kiinnostuksen tutkia kyseistä baijerilaista vähän tarkemmin.

Kulholaisen Mikko Kuusiston omistama E30-korinen Kolmonen on vuodelta 1984, ja auton tekniikka on laitettu täysin uusiksi. Moottorina palvelee Bemarin rautalohkoinen M50B25, joka on porattu 84,2-milliseksi. Kansi sekä kampiakseli on napattu puolestaan M52B28-koneesta, ja nokka-akselit sekä venttiilinnostajat ovat alkuperäistä tukevampia viritysosia. Muita komponentteja ovat mm. JE:n custom-takomännät, Eaglen H-profiiliset kiertokanget ja tietysti ahdin, joka on 69-millinen.


Ahtopaine on vähintään kaksi baaria, ja hukkaporttina palvelee 60-millinen ratkaisu. Kaasuläppä on puolestaan 70-millinen. Sekä pako- että imusarja ovat omavalmisteiset, ja jälkimmäinen on tuplaplenum-tyyppiä. RST-putkiston läpimitta on alkuosastaan 4,5 tuumaa ja loppupäästä neljä tuumaa. Vaimentimia autossa on vain yksi, joten soundit erottuvat taatusti. Muita spesiaaliosia ovat mm. 50-millinen dumppi, ARP:n pultit kannessa, runkopukeissa sekä kiertokangissa, lohkon ja öljypohjan väliin sijoitettu kuusimillinen teräslevykorsetti, alun perin E34-koriseen Bemariin tarkoitettu välijäähdytin, Boschin EV14-suuttimet ja 45-litrainen turvatankki.

Voimansiirrosta vastaavat puolestaan BlingFactoryn billet-vauhtipyörä, Sachsin SRE 765 -kytkinasetelma, E36 328i:n vaihdelaatikko ja kardaaniakseli sekä TYP188-lukkoperä 2,56-välityksellä ja muokatuilla ramppikulmilla. Vetoakselit ovat sentään E30:n vakiotavaraa. Alustaankin on satsattu vähintään riittävästi, ja niinpä BMW:n alta löytyvät mm. BC Racingin coiloverit ja H&R:n kallistuksenvakaajat saman firman puslilla. Loput puslat ovat Powerflexin tuotteita, ja takakelkkaan on lisätty säädöt auraukselle sekä camberille.

Ohjauksesta huolehtii E36:sta peräisin oleva hammastanko, jonka kääntyvyyskulmaa on lisätty. Etujarrulevyt ovat peräisin Alfa Romeo 145/146:sta, ja suurin osa muista jarruosista on lainattu erimallisista Bemareista. Jarruletkut ovat teräspunosta, ja jarrupalat on valittu Ferodon valikoimasta. Auton alla pyörivät Borbetin klassiset A-mallit 16-tuumaisina, ja takakiekot ovat etuvanteita leveämmät. Takavanteet ovat nimittäin yhdeksäntuumaiset ja etukiekot 7,5-tuumaiset.

Kaiken tämän jälkeen korin kokemat muutokset tuntuvat vähäisiltä, vaikka niitäkin on toki tehty. Edessä ja takana on E30 M3:n replikapuskurit, joita on muokattu ja sovitettu vakiokyljille. Spoilerikin on kopio E30 M3:n vastaavasta, kun taas helmat ovat peräisin farkkukorisesta E30:sta. Etulokasuojia on levitetty E46-koppaisen 3-sarjan pyöränkaarilla, ja sivuvilkutkin on lainattu samasta mallista. Myös takakaaria on levitetty ja kylkilistojen urat on tasoitettu. Muitakin pelti- sekä muutostöitä on tehty mittava määrä, ja tummat valot ympäri autoa antavat sille sopivan häijyn ulkoasun.

Sisustaa voisi puolestaan luonnehtia tarkoituksenmukaiseksi. Turvallisuudesta on huolehdittu kaarien avulla, ja kyytiläiset pysyvät nelipistevöiden ansiosta tukevasti paikoillaan Sparcon Pro 2000 -kuppipenkeissä. Rattikin on Sparcon valikoimasta, ja muutama lisämittari täydentää kokonaisuuden. Hifi-laitteet loistavat sen sijaan poissaolollaan suorituskyvyn ehdoilla tehdyssä autossa.

Potkua on vähintään riittämiin, koska Bemarista on mitattu tarkalleen 901,9 hevosvoiman teho ja 884,8 newtonin maksimivääntö kahden baarin ahtopaineilla. Varttimaili on sujunut näillä voimavaroilla parhaimmillaan 11,186 sekunnissa, ja loppunopeudeksi on kirjattu 222 km/h. Seisovalla maililla kyyti on ollut vieläkin hurjempaa. Autolle on nimittäin mitattu 335 km/h:n loppunopeus, mikä tekee siitä tällä hetkellä Suomen nopeimman BMW:n ainakin tällä matkalla.