Superdieselin loppu lähestyy – neljällä turbolla höystetty BMW:n M50d-kone on liian kallis ja monimutkainen valmistaa

BMW tarjosi jo edellissukupolven isoihin malleihinsa kolmella turbolla ryyditettyä kolmilitraista turbodieseliä, joka siivitti esimerkiksi M550d:n todella vaivattomaan menoon muhkean vääntönsä turvin. Nykyisissä malleissa käytetään peräti neljällä turboahtimella varustettua dieseliä, joka esiteltiin mallivuodeksi 2016. Pannua hyödynnetään tällä hetkellä M550d:n lisäksi 7-sarjassa sekä katumaasturipuolella X5:n, X6:n ja X7:n pellin alla Euroopan markkinoilla.

Moottori tuottaa 400 hevosvoiman huipputehon ja 760 newtonmetrin maksimiväännön, jotka singauttavat esimerkiksi farkkukorisen M550d:n vain 4,4 sekunnissa nollasta sataan. Bonuksena tulee vielä taloudellisuus, koska neljällä turbolla höystetty kolmilitrainen nakuttaja on polttoaineen suhteen huomattavasti nuukempi kuin esimerkiksi vastaavat voimavarat tarjoava tupla-ahdettu bensakasi. Koneen reservit riittävät mainiosti massiiviseen X7:äänkin, jonka M50d-versio kiihtyy satasen nopeuteen noin 5,5 sekunnissa.


Hieman kryptisellä B57D30S0-koodilla tunnettu voimanlähde on näyttänyt kyntensä viritettynäkin. Esimerkiksi saksalainen G-Power loihtii myllystä uuden moottorinohjaussoftan avulla peräti 460 heppaa ja 860 newtonia, joiden ei pitäisi heikentää moottorin kestävyyttä. Virityssofta nostaa nimittäin tehoja vasta siinä vaiheessa, kun moottoriöljy on lämmennyt kunnolla.

M50d-kone on siis periaatteessa mainio voimanlähde, mutta senkin kysyntä on päässyt laskemaan nykyisinä dieselvainon aikoina. Lisäksi neljällä turboahtimella varustettu kone on osoittautunut BMW:lle liian kalliiksi ja monimutkaiseksi valmistaa. Niinpä saksalainen Bimmer Today -julkaisu tietää kertoa, että pannun loppu alkaa lähestyä uhkaavasti.

BMW aikoo kuulemma lopettaa voimanlähteen tarjoamisen 5- ja 7-sarjojen nokalla jo ensi kesänä, jolloin nykyisen G30-korimallin Viitosen pitäisi saada kevyt facelift. Seuraavaksi vuorossa olisivat X5, X6 ja X7 M50d, joten superdieselin taru jäisi todella lyhyeksi tuoreessa X7:ssä ja juuri lanseeratussa kolmannen sukupolven X6:ssa. Neljällä turbolla ryyditetylle nakuttajalle ei ole ilmeisesti suunnitteilla suoraa seuraajaa, mutta kolmilitraisen tuplaturbodieselin sähköavusteinen hybridiversio voisi olla yksi vaihtoehto tulevaisuudessa.