Täällä autoteollisuus testaa – kävimme bongaamassa naamioituja prototyyppejä Saksan Nürburgringillä

Saksan Eifel-vuoristossa kiemurteleva Nürburgringin Pohjoislenkki, eli Nordschleife on ehkäpä maailman legendaarisin kilparata. Se sai alkunsa jo vuonna 1927, ja yli 20 kilometriä pitkän radan profiili on pysynyt vuosikymmeniä ennallaan. Pieniä muutoksia on toki tehty, mutta kaiteet ovat edelleen lähellä baanaa ja modernit turva-alueet loistavat useimmissa kohdissa poissaolollaan. Lisäfiilistä tuovat myös melkoiset korkeuserot, jolloin kyyti on välillä kuin vuoristoradalla.

Nordschleife on monen autofriikin paratiisi, ja niinpä mekin kävimme ajamassa radalla omalla tuontiautolla viime torstai-iltana. 90-heppaisen roadsterin ratissa sai väistellä oikein urakalla takaa ohi syöksyviä, mutta hauskaa oli pienemmilläkin nopeuksilla. Illasta oli varattu pari tuntia kaikille avoimille Touristenfahrten-ajoille, mutta perjantaiaamuna rata oli jälleen suljettu yleisöltä.


Syynä oli se, että autoteollisuuden naamioidut testiprototyypit valloittivat jälleen Nordschleifen lukuisten muiden arkipäivien tavoin. Rata tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden mm. alustansäätöjen optimoimiseen, ja niinpä tehtaiden testikuskit päästelivät siellä melkoista haipakkaa.

Kameran linssille taltioitui mm. Hyundai i30:n tuleva N-sporttiversio vielä melko raskaasti naamioituna. Hyundai tuntui paukkuvan mukavasti vaihtokohdissa, ja nelosturbosta kantautui ihan mukava pörinä. BMW M4 CS, Mersun S-luokan facelift-malli ja Mercedes-AMG GLC 63 Coupé kiersivät vielä rataa naamioteipattuina, vaikka ne on jo julkistettu aivan viime viikkojen aikana.

Jenkkipuolta edustivat puolestaan Chevrolet Camaron ZL1 1LE -rataspesiaali ja etumoottoristen Corvettejen viimeiseksi huipentumaksi jäävä ZR1. Myöhemmin tämän vuoden aikana esiteltävä super-Corvette oli vielä kauttaaltaan psykedeelisen naamiointikuvion peitossa, ja veekasin jylinä kantautui kauas. Autossa on huhujen mukaan kompressoriahdettu 6,2-litrainen kasi, jonka teholukema alkaa jo seiskalla.

Parkissa testiautoista bongattiin mm. Mersun AMG GT R ja nykyisen Audi A7:n pohjalta tehty muuli, jonka kuorten alla oli ehkä jo seuraavan sukupolven tekniikkaa. Lisäksi liikenteessä vastaan ajoivat Mercedes-AMG:n E 63 -farkusta tehty maastohenkinen korotettu versio ja tuleva BMW M5. Seuraavan sukupolven G-Mersu bongattiin puolestaan Koblenzin kaupungissa liikennevaloissa, mutta puhelimen kaivamisessa taskusta kesti niin kauan, että proto ehti poistua jo paikalta.