Takamoottorinen ruumisarkku – Automaailman suuret flopit

Osa 3/10: Chevrolet Corvair 1960

Voiko yksi kirja tuhota automallin maineen? Ilmeisesti voi, sillä tässä meillä on esimerkki mukavasti myyneestä erilaisesta autosta, joka negatiivisen julkisuuden jälkeen muuttui kertarysäyksellä hiipuvaksi tähdeksi. Kuluttajaoikeusaktivistina toiminut, ja myöhemmin myös presidenttiehdokkaana tunnetuksi tullut Ralph Nader kirjoitti vuonna 1965 Unsafe at any speed –nimisen kirjan. Kirjassa puitiin auto-onnettomuuksissa kuolleiden ja loukkaantuneiden kohtaloita, ja muuan Chevrolet Corvair oli nostettu kirjan yhdessä luvussa esimerkiksi turvattomasta autosta.

Corvair oli aikanaan ainoa Yhdysvalloissa valmistettu takamoottorinen auto, siis melkoinen kummajainen kaikkien perinteisten Impaloiden, Corvettejen ja Mustangien maassa. Kuten arvata saattaa takamoottorisen auton ajo-ominaisuudet voivat poiketa merkittävästi etumoottorisista, onhan painojakaumakin moottorin takia jo aivan erilainen. Corvairille tunnusomaista käytöstä oli yliohjautuvuus, heikko suuntavakaus suurilla ajonopeuksilla, sekä hidas useita ratin kierroksia käsittävä ohjaustuntuma. Oliko auto loppujen lopuksi niin huono ajettava, vai oliko syynä toisenlaisiin autoihin tottuneiden kuljettajien ajotavat, on kiistelyn kohde tänäkin päivänä.

Joka tapauksessa Corvair sai pysyvän leiman turvattomana autona. Ensimmäisen sukupolven Corvaireja valmistettiin vuosina 1960-64 ja toisen sukupolven vuosina 1965-69. Auton valmistus lopetettiin vuonna 1969, eli valmistus sinnitteli vielä neljä vuotta kohukirjan ilmestymisen jälkeen. Jenkkilässä jättisuosion saaneen takamoottorisen Kupla-Volkkarin haastajaksi GM:llä ajateltu Corvair ei siten koskaan noussut esikuvansa todelliseksi haastajaksi. 1,8 miljoona myytyä Corvairia on kuitenkin kohtalaisena todisteena auton suosiosta ennen myynnin ja maineen hiipumista.


Jos asiaa tarkastelee toiselta kantilta Ralph Naderin kirja potkaisi käyntiin autojen turvallisuuteen tähtääviä toimenpiteitä. Turvavöistä annettiin pian viralliset määräykset, ja muutoinkin turvallisuusajattelu alkoi 60- ja 70-lukujen taitteessa näkyä niin Valloissa, kuin ympäri maailman aina kylmän pohjolan Volvon turvapuskureita myöden. Siitä lähtien turvallisuus ja esteettisyys eivät valitettavasti aina ole lyöneet kättä päälle, vaan turvallisuuden nimissä on jouduttu kajoamaan autojen muotoiluun merkittävillä tavoilla.

Eihän monien nykyautojen istuinkaukalot muovisine turvahärpättimineen, sekä vanhempiin autoihin verrattuna panssarivaunuluokan näkyvyys ulos ole suinkaan jokaisen mieleen. Matkustajien hengenpelastumisen kautta tällekin ajatusmaailmalle on kuitenkin rehellisyyden nimissä annettava tunnustuksensa. Corvair taisikin olla vain lopulta kolariturvallisuuden marttyyri kaikkien muiden aikansa turvattomien autojen joukossa.

Uskaltaisitko sinä lähteä tämän linjakkaan, mutta petollisen vaarallisen matkaan?