Taksimersun kuningasmallissa on yli 600 heppaa – nollasta sataan 3,5 sekunnissa!

Mercedeksen uusi E-luokka tuli Suomessakin myyntiin noin viikko sitten. Auto on täynnä viimeisintä tekniikkaa, mutta ulkonäkö on suorastaan hämäävän lähellä pienempää C-sarjaa ja S-luokan isoveljeä. Eemelistä on jo esitelty perusversioiden lisäksi Mercedes-AMG:n virittämä E 43, jonka tuplaturbokuutosesta irtoaa yli 400 heppaa. Syksyllä kauppoihin saapuva auto on todellinen sleeper, koska E 43 ei juuri eroa ulkoisesti tavallisista taksimalleista.

AMG:n tarjonta E-luokan osalta ei jää tähän, koska Mersun hovivirittäjältä on tulossa myöhemmin myös tupla-ahdetulla veekasilla vauhditettu E 63. Se jatkaa upeaäänisten edeltäjiensä perinteitä, mutta kone pienenee hieman nykyisen downsizing-hengen mukaisesti. Aiempi 5,5 litran iskutilavuus kutistuu neljään litraan, eli tulevan E 63:n moottori on sama kuin pienemmässä C 63:ssa ja Mercedes-AMG:n GT-nimisessä superautossa. Nettiin vuosi jo nyt Venäjän markkinoita varten tehty virallinen dokumentti, josta käy ilmi auton tarkat teholukemat.

Potkua on vähintäänkin riittävästi, koska jo ”tavallisessa” E 63:ssa on 571 hevosvoimaa ja 750 newtonin vääntö. Autosta saa tuttuun tyyliin vieläkin tulisemman S-version, jonka teholukema alkaa jo kuutosella. E 63 S:n tuplaturbokasista irtoaa huimat 612 heppaa, ja vääntöä on pyöreät 850 newtonia. Vanhakorisessa E 63 S:ssä on ”vain” 585 pollea, joten lukemat ovat kasvaneet mukavasti. Yli 600 hevosvoiman arvo on itse asiassa jo todella lähellä tupla-ahdetulla V12:lla varustettujen 65-mallien lukemia, mutta kaksitoistapyttyistä konetta saa vain E-luokkaa arvokkaampiin malleihin.


Uutta E 63:a ollaan tarjoamassa sekä taka- että nelivetoisina versioina. Nettiin vuotaneesta dokumentista selviää nelivetomallien suorituskykyarvot, ja nekin ovat teholukemien tavoin varsin huimaavaa tasoa. ”Perusmalli” E 63 singahtaa nollasta sataan alle 3,7 sekunnissa, ja S-versio pistää vielä hieman paremmaksi. Mercedes-AMG E 63 4MATIC irtoaa nimittäin viivalta satasen nopeuteen tasan 3,5 sekunnissa, mikä on jo lähes samaa luokkaa superautojen kanssa.

Kaikkien E 63:sten huippunopeus on rajoitettu tuttuun saksalaistapaan 250 km/h:n vauhtiin, mutta nopeutta saanee kasvatettua lisähintaan tarjolla olevan AMG Driver’s Packagen myötä. Voima välitetään taka-akselille tai kaikille neljälle pyörälle yhdeksänvaihteisen automaatin kautta, ja keskikulutukseksi luvataan käytännön ajossa yltiöoptimistinen 8,6 litran lukema 100 kilometrillä. Sedanin jälkeen tulossa on vielä käytännöllisempi farkkuversio, ja tällä kertaa E 63:sta nähdään myös coupé- ja avomalli. Jäämme odottelemaan, koska joku ruuvaa taksikyltin yli 600-heppaisen Mersun katolle.

amg_2