Taksimersun kuningasmallissa riittää takajalkatilaa – auto on kuitenkin vain kiinalainen juttu

Mersun uusi E-luokka esiteltiin tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä, ja myyntiin se saatiin täällä kotimaan kamarallakin muutama viikko sitten. Tavallisenkin E-luokan takajalkatilat ovat kasvaneet jonkin verran vanhaan korimalliin verrattuna, mutta tämä ei riitä kiinalaisille. Maan pienikokoiset asukkaat tykkäävät nimittäin oikoa koipiaan oikein kunnolla takapenkillä, ja siksi monista autoista on tehty Kiinan markkinoille pitkäakselivälisiä erikoismalleja.

Mercedes tunnetaan Kiinassa merkkinä, jonka omistaja istuu yleensä takapenkillä. Niinpä stuttgartilaiset esittelivät nyt Pekingin autonäyttelyssä pitkän mallin tuoreesta E-luokastaan. Monia pitkäakselivälisiä autoja on vain venytetty takaoven kohdalta, mutta jatkettu Eeemeli on toista maata. Auto vaikuttaa nimittäin lähestulkoon minikokoiselta Maybachilta.

mersu_2


140 millillä pidennetty akseliväli saa E-luokan pituuden nousemaan yli viiden metrin, eli kyseessä on kaikkea muuta kuin pieni auto. Se jää kuitenkin huomattavasti lyhyemmäksi kuin S-luokan pitkä Maybach-versio, jota uusi Eemeli muistuttaa ulkoisesti. Takaoven ja oven takana olevan sivuikkunan muoto on lähes identtinen Maybachin kanssa, joten pitkän E-luokan takapenkillä istuvien kiinalaisjohtajien status nousee kertaheitolla lähes superluksusluokkaan.

Pidennetty Eemeli on edelleen viisipaikkainen, ja takajalkatila on kasvanut tarkalleen 134 millillä perusmalliin verrattuna. Sisätilat on myös tungettu täyteen ledivalonauhoja. Tunnelmavalaistuksesta löytyykin peräti 64 eri vaihtoehtoa, ja monet niistä ylittävät ainakin eurooppalaisten mielestä hyvän maun rajat. Hienolla nahalla verhoiltuja takaistuimia pystyy säätämään monipuolisesti sähköllä, ja penkeissä on luonnollisesti sekä tuuletus että lämmitys. Jopa keskikyynärnoja on lämmitetty, ja siihen saa haluttaessa myös kosketusnäytön, jolla auton toimintoja pystyy ohjailemaan. Lisäksi etuistuinten väliin tarjotaan jäähdytettyä ja lämmitettyä mukitelinettä, joka on jopa valaistu.

mersu_4

Pitkälle Eemelille on kysyntää Kiinassa, koska asiakkaat ovat luksuksennälästään huolimatta kustannustietoisia. Pidennetty E-luokka näyttää lähes mini-Maybachilta, mutta auton hinta jää kuitenkin huomattavasti halvemmaksi kuin tavallisenkin Ässämersun kohdalla. Lisäksi isänmaallisia kiinalaisia ilahduttaa tieto, että pitkää E-luokkaa valmistetaan Kiinassa vain maan omia markkinoita varten. Sitä ei siis nähdä tiloistaan huolimatta Euroopan taksitolpilla.

mersu_3