Tällä rallitykillä Hyundai lähtee tavoittelemaan VW:n päänahkaa

Hyundai esitteli ensi kauden WRC-kilpurinsa Saksan Alzenaussa, jossa merkin kilpailutoiminnan päämaja sijaitsee. Vuoden 2016 ralliase pohjautuu tuttuun tapaan i20:een, mutta korimalli on vaihtunut vastaamaan i20:n viimeisintä siviiliversiota. Lisäksi uusi kilpuri on yllättäen neliovinen.

Aerodynamiikkaa on kehitetty entisestään, ja autossa onkin uusi takasiipi sekä etuspoileri. Etuhelma tehostaa myös jäähdytystä, ja jousitustakin on optimoitu. Lisäksi korirakenteen kerrotaan olevan entistä jäykempi. Pellin alla möyryää tuttuun tapaan 1,6-litrainen turbokone, joka tuottaa sääntöjen sallimat 300 heppaa. Turbomoottorin soundi on kuitenkin muuttunut entistä terävämmäksi, eli konettakin on varmasti peukaloitu.

Hyundai on jo väläytellyt hyvillä sijoituksilla yksittäisissä MM-ralleissa, ja uuden auton myötä tavoitteena on tarjota MM-sarjaa viime vuosina dominoineelle VW:lle kunnon vastus. Citroënin tehdastalli pitää ensi kaudella välivuoden, ja Fordin kilpureita ajattava M-Sport on tehtaan osittaista tukea nauttiva yksityistiimi, joten Hyundailla voi olla hyvät mahdollisuudet nousta MM-sarjan toiseksi suurtalliksi VW:n rinnalle.


Uutta i20 WRC:tä on testattu pitkään, ja auto nähtiin jo viime kesänä kotimaan kamarallakin Keski-Suomen soraränneissä. Varsinaisiin tositoimiin uusi WRC-tykki pääsee tammikuun lopulla, kun kausi avataan perinteikkäällä Monte Carlon rallilla. Thierry Neuville, Dani Sordo ja Hayden Paddon jatkavat tiimin kuskeina ja ajavat kauden kaikki 14 MM-rallia.

 

i20_nokka

i20_perä