Tällaisia autokummajaisia valmistetaan Afrikassa: Erikoisennäköisiä ja hilpeästi nimettyjä!

Oletko koskaan pohtinut minkälaisia autoja Afrikassa mahdetaan valmistaa? En varsinaisesti minäkään, mutta netin ihmemaailmasta voi putkahtaa jos jonkinlaisia uutisia ympäri maailmaa. Afrikka on totuttu näkemään maana, jonne viedään hyvällä voitolla vanhat ja loppuun ajetut Hiacet ja diesel-Mersut. Kauppojen päälle nauretaan makeasti, kun jo mietitään kenen navetan takaa löytyy seuraava vientikohde. Todellisuudessa afrikkalaisten tarve autoille on kasvanut siinä määrin, että nykyään Afrikassa on myös omaa autotuotantoa.

Ghanassa valmistettava The Kantanka on yksi lupaavimmista afrikkalaisista autoista. Ulkonäköä ei ole suoraan kopioitu mistään olemassa olevasta autosta, mutta se ei silti näytä länsimaisiin verrattuna kömpelöltä. Autoa saa eri korimalleista aina katumaasturista lavamalliin. Auton on suunnitellut ja luonut ghanalainen lähetyssaarnaaja nimeltä Kwado Safo, joka omistaa Kantanka-yhtymän. Mikäpä sen mukavampaa ajanvietettä kuin suunnitella saarnaamisen ohella autoja!


Nigerialaisen Innoson-valmistajan katumaasturi muistuttaa kovasti kymmenisen vuotta vanhaa Kiaa. Jopa nokalta löytyvä sininen ovaalinmallinen Innoson-logo näyttäisi saavan inspiraationsa samalta suunnalta! Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle, sillä kyseessä on rutiköyhän maan ensimmäinen autonvalmistaja.

Ugandalaisella autofirmalla ei sen sijaan liene mitään tekemistä suomalaisen taitoluistelijan pahoinpitelemisen kanssa, vaikka firman nimi onkin The Kiira EV Smack. Auton paholaismaisesti virnuilevaa ulkonäköä voisi pitää suurena vitsinä, ellei tietäisi auton taustalta löytyvän jotain entistäkin mykistävämpää. Auto on suunniteltu nimittäin käyttämään voimanlähteenään joko sähköä tai dieseliä!

Kenialainen Mobius Motors lyö sekin pöytään hämmentävän näköisen kulkineen, jonka ajovalojen ympäriltä löytää yhteyksiä jopa 80-luvun kaappi-Mersuun. Kaikille autosta kiinnostuneille kerrottakoon, että tämän monikäyttöihmeen hintalappu pyörii vajaan yhdeksän tuhannen euron tietämissä. Kuljetuskapasiteettia löytyy kahdeksan hengen verran, kantokykyä 625 kiloa ja huippujakin 160km/h. Afrikka ei välttämättä vielä vähään aikaan kilpaile uusien Bemareiden ja Mersujen kanssa, mutta Hiace-jobbareiden elämää nämäkin kikottimet taatusti synkentävät.