Tällaista BMW:tä ei tehdas tarjonnut – USA:ssa on myynnissä E30-korinen M3 Touring

Nopeat farmarit ovat olleet Audin RS-osaston erikoisalaa jo 25 vuotta sitten lanseeratusta RS 2 Avantista lähtien. BMW:n M-divisioonakin on silloin tällöin innostunut aiheesta, ja niinpä M5:n E34- ja E60-korimalleista kehitettiin myyntiin asti päätyneet farkkuversiot. M3 Touringia ei sen sijaan ole koskaan ollut tarjolla. Baijerilaiset rakensivat kylläkin E46-korisesta M3:sta farmaritutkielman, mutta se jäi valitettavasti yksittäiskappaleeksi.

Nyt USA:ssa olisi kuitenkin tarjolla historian ensimmäisen M3:n, eli legendaarisen E30:n pohjalta tehty farmari. Kyseessä ei tietenkään ole aito tehdastuote, vaan yksittäisten harrastajien luomus. Lähtökohtana on käytetty vuoden 1988 318i Touringia, joka oli alun perin hopeanvärinen. Autoon asennettiin uusi moottori jo 1990-luvun lopulla Saksassa. Alkuperäinen 1,8-litrainen nelonen sai väistyä aidon M-myllyn tieltä, mutta pellin alle ei kuitenkaan sovitettu saman sukupolven M3:sta tuttua neloskonetta, joka tunnetaan S14B20-koodilla.


Nokalle kammettiin sen sijaan sukupolvea tuoreemmasta, eli E36-korisesta M3:sta lainattu suora kuutonen. S50B30-koodia kantava moottori on peräisin M3:n euroversiosta, eli kolmelitraisesta pannusta irtoaa 286 heppaa ja 320 newtonmetriä jenkkimallin 243 hevosvoiman ja 305 newtonin sijasta. Myöhemmin auto laivattiin USA:han, jossa jalostus jatkui. Touringin koriin integroitiin kolaroidusta E30 M3:sta napatut levitetyt lokasuojat, ja puskuritkin edustavat M3:sta tuttua designia. Etupuskurin alle ruuvattiin lasikuituinen spoilerilippa, ja maskiin sovitettiin euromallin valot. Auton alla pyörivät 16-tuumaiset vanteet ovat BMW:n alkuperäiset, mutta korin sininen sävy löydettiin Chryslerin värikartasta.

Projekti dokumentoitiin kattavasti, ja auto valmistui vuonna 2012. Työvaiheista löytyy helposti lisätietoa googlaamalla ”Vlad M3 Touring”. Sisustakin laitettiin samassa yhteydessä uusiksi. Verhoiluna käytettiin pääosin vaaleanruskeaa nahkaa, ja autoon asennettiin myös AC Schnitzerin polkimet sekä M:n sporttiratti. Sisätilojen muutokset viimeisteltiin M3-logoilla varustetuilla lattiamatoilla.

Auton mittarissa on tällä hetkellä vajaan 107 000 mailin, eli noin 172 000 kilometrin ajomäärä. Moottorin kilometrisuoritteesta ei ole kuitenkaan tarkempaa tietoa. S50B30-pannun voima välitetään takapyörille viisivaihteisen manuaalin kautta, ja kytkin kaipaa kuulemma huoltoa. BMW:n mukana tulee kuitenkin uusi työsylinteri remontin tekemistä varten. Auto ei ole muutenkaan virheettömässä kunnossa, koska esimerkiksi etuspoilerissa on naarmuja. Maalipinnassa on muutakin sanomista, ja kiveniskemiltäkään ei ole vältytty.

Myös kattoverhoilu vaatisi uuden asennuksen, ja lisäksi alustassa on ruostetta. Farkun paperienkin kanssa on ollut ongelmia, koska luomus on rakennettu kahdesta eri autosta. Myyjän piti kuulemma taistella kuukausikaupalla auton rekisteröimiseksi, mutta nyt asian pitäisi olla kunnossa. Vähemmän alkuperäisestä ”M3:sta” on kuitenkin jätetty jo useita tarjouksia, joista korkein oli tätä kirjoitettaessa reilun 16 000 euron luokkaa.