Tältä näyttää 30-vuotta vanha museoauto. Onneksi olkoon Dodge Viper!

Kun katsoo vuonna 1989 Detroitin autonäyttelyssä esiteltyä Dodge Viperin prototyyppiä tuntuu täysin uskomattomalta, että kyseisen auton saisi periaatteessa rekisteröityä Suomessa museoautoksi. Uskottava se vain on, vaikka Viperin muotoilu on tänäkin päivänä ajanmukainen viurusilmäisiä ajovaloja myöden. Ei ole siis mikään ihme, että 30 vuotta sitten ennen kuin koko autonäyttely oli päättynyt alkoi Chryslerin varauskirjat täyttyä Viperin innokkaista ennakkotilaajista.

Alkuperäisen Viperin prototyypin tunnistaa koodista VM01. Kun tarkemmin katsoo koria, niin lopullinen tuotantoon päätynyt auto oli vielä jonkin verran hiotumman näköinen. Lievä pullamaisuus saatiin tyyliteltyä linjoista pois, ja lopullinen vuonna 1992 V10-koneella varustettu tuotantoon päätynyt RT/10-malli oli edelleen ultramodernisti muotoiltu urheiluauto. Alkuperäinen proto-Viper varustettiin vielä Chryslerin kuorma-autojen puolelta löytyneellä 360-mallin V8:lla. Se sattui olemaan Amerikan kolmanneksi suurimman autoyhtiön säästö- ja päästökurimuksesta isokokoisin jäljelle jäänyt V8-kone.


RT/10

Seuraava Viperin prototyyppi matkalla tuotantoautoksi tunnettiin nimellä VM02, ja siitä löytyi jo konehuoneesta valurautainen kuorma-autoon suunniteltu V10. Chrysler omisti tuolloin osan Lamborghinista, mikä tarkoitti loogista avunpyyntöä Viperin jäähdytyksen, kampiakselin tasapainottamisen, painonpudotuksen ja muun hienosäädön kanssa. Kun moottorinlohko valettiin alumiinista saatiin painoa pudotettua jo tällä keinolla noin 70 kiloa. Viper sai myös kunnian olla ensimmäinen amerikkalainen tuotantoauto, jossa korinosia oli tehty peltiä kevyemmästä lujitemuovista.

Viper oli tärkeä voimannäyte Chryslerille, joka vasta kymmenisen vuotta sitten oli heilunut konkurssin partaalla. Yrityksen tavoitteena oli todistaa, että heillä pystyttiin valmistamaan kustannustehokkaasti myös aito superauto, jollaista ei yrityksen tuotepaletista vielä löytynyt. Konseptista tuotantoon kolmessa vuodessa päätynyt auto oli ilmestyessään kuin AC Cobra: hieman kotikutoinen, mutta tehokas urheiluauto, jossa raa’an voiman annettiin puhua puolesta. Jokainen jo muinaista Need for Speed autopeliä vuodelta 1995 pelannut tietää, että Viper oli erittäin nopea, mutta ajo-ominaisuuksiltaan suurissa nopeuksissa jopa vaarallisen haasteellinen tapaus. Viper oli monellakin tapaa öljykriisistä toipuneen amerikkalaisen superauton uusi tuleminen, ja Chryslerin osakkeita nostanut jymymenestys.