Tältä näyttää haluttu Yhdysvaltojen eniten valmistettu sähköauto ennen Teslaa.

Sebring-Vanguard CitiCaria pidetään ainakin Yhdysvalloissa kulkupelinä, joka käynnisti ns. sähköautojen toisen tulemisen. Ensimmäiset sähköautokokeiluthan tehtiin jo 1800-luvun puolella, mikä saattaa olla monelle yllättäväkin tieto. CitiCaria valmistettiin vuodesta 1974 vuoteen 1977 Pohjois-Amerikassa Sebring-Vanguard, Inc. –nimisen yrityksen toimesta. Lopputulos ei välttämättä ollut kaikkein kaunein, mutta CitiCar todisti, että sähkö toimii voimanlähteenä pienessä ja kevyessä autossa.

Kahdeksan kuuden voltin akun turvin CitiCarin toimintasäde oli vajaat 60 kilometriä, mikä oli myös auton huippunopeus tunnissa. Tänä päivänä nämä pienet sähköautot ovat keräilijöiden keskuudessa haluttuja. Tämän sai huomata myös CitiCarin omistaja Brent Stevenson laittaessaan moisen laitoksen julkisesti myyntiin. Autoja valmistettiin vain 2300 kappaletta, mutta tälläkin valmistusmäärällä se oli Amerikan historian eniten valmistettu sähköauto ennen Teslan Roadster-mallia!


Stevenson laittoi CitiCarinsa myyntiin Utahissa vaatimattomaan 1000 dollarin hintaan. Ilmoituksessa myyjä mainitsi, että auto ei ole virheettömässä kunnossa, mutta sillä pystyy kyllä ajamaan. Kahden ensimmäisen myyntipäivän aikana Stevenson oli ehtinyt saada jo yli 30 puhelinsoittoa. Vielä senkin jälkeen kun yksi ostajakanditaateista oli jo tulossa katsomaan autoa soi Stevensonin puhelin taukoamatta. Kauppamiehenä mies kuitenkin sopi kahden muun ehdokkaan kanssa kaupat valmiiksi, mikäli ensimmäinen paikalletulija ei jostain syystä ottaisikaan autoa.

Myyjäparka kertoo yllättyneensä täysin yhteydenottojen määrästä. Tutkiessaan autonsa taustoja hän oli vieläpä törmännyt Carbuzz.com –verkkosivuston listaan ”kamalista pienistä autoista”, jolta hän löysi mainitun myös CitiCarin. Herra Stevenson jopa korosti ilmoituksessaan, että kyseessä on pikemminkin lelu kuin oikea auto, mutta siitä huolimatta ostajat eivät tuntuneet välittävän asiasta.

Stevensonin tapaus todistaa, että varhaiset sähköautot ovat keräilijöiden keskuudessa haluttuja. Lienee myös sanomattakin selvää, että hyvä myyjä osaa myös tunnistaa milloin myydään käyttöesinettä, ja milloin keräilyesinettä. CitiCarista voi olla montaa mieltä, mutta se on kaikesta huolimatta konkreettinen todiste ajasta, jolloin sähköautot olivat vielä automaailman tuntemattomia kummajaisia, joille ostajia ei ollut jonoksi asti.