Tältä näyttää Mercedes-Benzin uusi avolava-auto

Mercedes-Benz X-sarja
Mercedes-Benz X-sarja

Mercedeksen uutta avolava-autoa on odotettu pitkään ja nyt siitä on vihdoin julkistettu viralliset tiedot ja kuvat. Uusi X-sarja yhdistää ainutlaatuisella tavalla pickup-mallin perinteiset vahvuudet ja mersun klassiset piirteet. Käytännöllisyys, voima ja maastoajo-ominaisuudet yhdistyvät premium-tason muotoiluun, mukavuuteen, erinomaiseen ajodynamiikkaan ja turvallisuuteen.

Mercedes-Benz X-sarja
Mercedes-Benz X-sarja

Kolme malliversiota – kaupunkiin tai maastoon

X-sarjan voimalinja ja auton vahva erillisrunko takaavat pickupille loistavat käyttöominaisuudet. Leveä raideväli (edessä 1632, takana 1625 mm), viiteen tukivarteen perustuva taka-akselin rakenne, erillisjousitetut etupyörät ja kierrejouset molemmilla akseleilla takaavat vakuuttavat ajo-ominaisuudet niin maantiellä kuin maastossa.

X-sarja sopiikin vaivattomasti hyvin monenlaiseen käyttöön vaativasta maastoajosta aina maantietaipaleille saakka. Saatavana on kolme eri malliversiota käyttötarpeesta riippuen: perusmalli X-Class Pure kovaan työkäyttöön, auton muotoilua ja mukavuutta korostava X-Class Progressive sekä oman elämäntapaan saumattomasti istuva X-Class Power, joka istuu yhtä helposti kaupunkiympäristöön kuin harrastuskäytössä kivisille metsäpoluillekin.


Mercedes-Benz X-sarja
Mercedes-Benz X-sarja

Pitkä akseliväli, lyhyt etu- ja pitkä takaylitys, korkea ja voimakkaasti muotoiltu konepelti, lokasuojia kohti jatkuvat etuvaloumpiot ja matkustamon sijoittelu takapainotteisesti korostavat auton voimakasta, eteenpäin suuntautuvaa liikettä. Dynaamista vaikutelmaa vahvistavat lihaksikkaat, veistokselliset korin muodot, yhdeksän näyttävän ulkovärin valikoima sekä 17–19-tuumaiset pyörät.

Malliversion valinta vaikuttaa myös takapuskurin ulkonäköön: Pure-tasolla se on musta, Progressive-tasolla auton korinvärinen ja Power-tasolla kromikoristeltu. X-sarjan voi tilata myös ilman takapuskuria, jolloin lavan takareuna aukeaa 180 asteen kulmassa. Akseleiden väliin lavalle mahtuu eurokokoinen standardoitu kuormalava. X-sarja on ainoa keskikokoinen pickup, jossa kuormatilan valaistus on vakiovaruste. Valaistuksesta vastaavat kolmanteen jarruvaloon sijoitetut led-valot, jotka voi sytyttää keskikonsolissa olevalla kytkimellä. Kuormatilassa on vakiona myös 12V:n pistoke.

Matkustamo tarjoaa premium-luokan Mercedes-Benz-elämyksen

X-sarjan matkustamo tarjoaa laatua ja mukavuutta, jota aikaisemmin ei ole koettu keskikokoisten pickup-autojen segmentissä. Power-tason autoissa sisustusvaihtoehtoja on kolme, ja matkustamon yläosaan saa mustan tai pähkinänruskean Artico-tekonahkaverhoilun.

Progressive- ja Power-varustelluissa autoissa keskikonsolin reunat ja ovenkahvat ovat hopeanharmaat. Kojelaudan vapaasti seisova monitoiminäyttö on tuttu V-sarjasta. Comand Online -multimediajärjestelmän yhteydessä ruudun halkaisija on 8,4 tuumaa. Terävä näyttökuva toistaa tarkasti myös auton 360 asteen ympäristövalvontajärjestelmän kuvan.

Mercedes-Benz X-sarja
Mercedes-Benz X-sarja

Vakiovarusteisiin kuuluu 3-puolainen ja 12-näppäiminen monitoimiohjauspyörä, jonka korkeus on säädettävissä.  Progressive- ja Power-tason autoissa ohjauspyörä, vaihteenvalitsin ja seisontajarrun kahva ovat nahkapäällysteisiä. Comand Online- ja Audio 20 CD -järjestelmien yhteydessä keskikonsolissa on Mercedes-Benzin henkilöautoista tuttu touchpad-ohjain. Sen avulla kuljettaja voi kädenliikkeillä ja tietokonehiiren tapaan kirjaimia ja merkkejä syöttämällä hallita auton monipuolisia infotainment-ominaisuuksia.

Pure-varustelluissa autoissa istuimet on verhoiltu mustalla Tunja-kankaalla, musta tekonahkaverhoilu on tarjolla valinnaisvarusteena. Progressive-tason autoissa verhous on mustaa posadas-kangasta, ja valinnaisena tarjolla on Artico-tekonahka/Dinamica- mikrokuituverhoilu. Jälkimmäinen on vakiona Power-varustelluissa autoissa, joissa verhousta korostetaan vielä alpakanharmaalla tikkauksella. Power-varusteluun kuuluvat myös sähkösäätöiset istuimet ja sähköinen ristiselän tuki. Sisäkaton verhoiluun X-sarjassa on kaksi värivaihtoehtoa: macchiato beige tai musta kangasverhoilu.

Voimakkaat moottorit ja huippuluokan maastoajo-ominaisuudet

X-sarjan voimanlähteiksi on lanseerausvaiheessa tarjolla kaksi voimakasta ja tehokasta nelisylinteristä vaihtoehtoa. Mercedes-Benzin 2,3-litraisessa commonrail-dieselissä on kaksi tehovaihtoehtoa: X 220 d yhdellä turboahtimella kehittää 120 kW/163 hv tehon, kaksiahtiminen X 250 d -biturbo puolestaan 140 kW/190 hv. Molemmat ovat saatavana sekä takavetoisina malleina että varustettuna kytkettävällä nelivedolla. Voiman välittää kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. 7-vaihteisen automaatin saa valinnaisena X 250 d:n ja X 250 d 4Maticin yhteyteen.

Mercedes-Benz X-sarja
Mercedes-Benz X-sarja

Vuoden 2018 puolivälissä valikoima laajenee X 350 d:llä, jonka V6-dieselmoottori tuottaa 190 kW/258 hv tehon ja 550 Nm:n väännön. Tällöin autossa on vakiovarusteena jatkuva 4Matic-neliveto ja 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Vaihteistoa voidaan käyttää myös ohjauspyörän painikkeilla, ja mukana on moottorin ECO start/stop-pysäytystoiminto. Dynamic Select -valitsimen ansiosta käytössä on myös viisi ajotilaa: Comfort, ECO, Sport, Manual ja Offroad, jotka vaikuttavat muun muassa moottorinohjaukseen, automaattivaihteiston vaihtamisaikaan sekä start/stop-järjestelmän toimintaan.

Kaikissa X-sarjan nelivetomalleissa on vakiona DSR-alamäkihidastin ja alennusvaihde, ja valinnaisvarusteena taka-akselille saa tasauspyörästön lukon. Ainoana keskikokoluokan pickupina X-sarjassa on niin ikään vakiovarusteena jäähdytetyt jarrulevyt molemmilla akseleilla. Edessä levyjen halkaisija on 32 ja takana 30,8 senttiä. Kaikilla Euroopan markkinoilla vakiona on mukavuusjousitus, jolloin maavara on 202 milliä. Valinnaisvarusteena saa 20 millillä korotetun jousituksen, joka puolestaan on vakiovaruste kaikilla Euroopan ulkopuolisilla markkina-alueilla.

 

 

Mercedes-Benz X-sarja
Mercedes-Benz X-sarja

Yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa

Mercedes-Benzin uusi X-sarja valmistetaan yhteistyössä Renault-Nissanin kanssa. Eurooppaan, Australiaan ja Etelä-Afrikkaan tarkoitettujen autojen tuotanto alkaa Nissanin tehtaalla Barcelonassa vuonna 2017. Latinalaiseen Amerikkaan menevien autojen valmistus käynnistyy Argentiinan Cordobassa vuonna 2019.

Daimler AG:n ja Renault-Nissanin strateginen yhteistyö alkoi kuusi vuotta sitten. Nissan on maailman toiseksi suurin keskikokoisten pickupien valmistaja, ja sillä on 80 vuoden kokemus tämän tyyppisten autojen tuotannosta.

X-sarja esitellään Euroopassa marraskuussa 2017. Myynti laajenee Etelä-Afrikkaan, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin alkuvuonna 2018 ja vuotta myöhemmin Brasiliaan ja Argentiinaan. X-sarjan myötä Mercedes-Benz Vansin tarjonta laajenee neljänteen mallisarjaan. Uuden X-sarjan Suomen hinnastot julkaistaan myöhemmin.